Home/Oefeningen/Schouder/Rotator cuff

Home.png

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Rotator cuff

Uitleg aandoening

Rotator cuff is een verzamelnaam van vier spieren die een groot deel van de schouderstabiliteit op zich nemen. Deze vier spieren liggen direct om de kop van de bovenarm (caput humeri). Gezamenlijk zorgen zij er onder andere voor dat de schouderkop gecentreerd wordt in de schouderkom (glenoid) en dat de bovenarm op de juiste manier ten opzichte van het schouderblad (scapula) beweegt. 

De rotator cuff is een van de meest voorkomende schouderblessures. Overbelasting, spierscheuringen en sportblessures komen hier regelmatig voor. 

Fases

Fase 1 - torbay

Fase 2 - scapulaire stabiliteit 

Fase 3 - rotator cuff

Fase 4 - return to sport 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken voor rotator cuff problemen.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Alle oefeningen knie 
 
2. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
2. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
2. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
2. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
1. Lopen anteflexie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop voorwaarts met de vingers langzaam omhoog.
2. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
1. Lopen anteflexie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop voorwaarts met de vingers langzaam omhoog.
6. Romanian deadlift houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging. 
8. Torbay in zit anteflexie in exorotatie , houdt het elastiek in beide handen vast. Buig de armen 90 graden, breng vervolgens de handen 20 graden naar buiten, houdt de armen in die positie en breng de arm vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
1. Lopen anteflexie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop voorwaarts met de vingers langzaam omhoog.
1. Lopen anteflexie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop voorwaarts met de vingers langzaam omhoog.
8. Torbay in zit anteflexie in exorotatie , houdt het elastiek in beide handen vast. Buig de armen 90 graden, breng vervolgens de handen 20 graden naar buiten, houdt de armen in die positie en breng de arm vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
9. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
6. Romanian deadlift houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging. 
20. Excentrisch abductie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Breng met beide armen gestrekt de elastiek tot 90 graden opzij. Laat de niet aangedane arm los. Breng de arm vervolgens rustig terug omlaag.
21. Excentrisch exorotatie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Zet de elleboog in de zij. Draai met beide armen het elastiek zo ver mogelijk naar buiten. Laat de niet aangedane arm los. Breng de stiek vervolgens weer rustig terug naar de buik. 
22. Concentrisch endorotatie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Zet de elleboog gebogen in de zij breng het stiek van buiten naar binnen (richting de buik). Breng de arm vervolgens rustig terug naar buiten.
23. Concentrisch abductie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Breng de arm 90 graden opzij. Laat de niet aangedane arm los. Breng de arm vervolgens rustig terug omlaag.
21. Concentrisch exorotatie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Zet de elleboog in de zij en draai zo ver mogelijk naar buiten. Breng de stiek vervolgens weer rustig terug naar de buik. 
22. Concentrisch endorotatie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Zet de elleboog gebogen in de zij breng het stiek van buiten naar binnen (richting de buik). Breng de arm vervolgens rustig terug naar buiten.
23. Infraspinatus load, in zijlig, pak een zwaar gewicht (2 à 3 kilo), strek de arm volledig uit omhoog en laat het gewicht voorlangs langzaam zakken. 
22. Concentrisch endorotatie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Zet de elleboog gebogen in de zij breng het stiek van buiten naar binnen (richting de buik). Breng de arm vervolgens rustig terug naar buiten.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
22. Excentrisch infra ruglig, ga op de rug liggen met het elastiek om de voet. Breng de arm vanuit die positie 90 graden opzij en de hand omhoog. Buig vervolgens het been en draai de arm naar achteren. Strek vervolgens het been, pas als het been gestrekt is breng je de arm rustig terug naar de basispositie. Deze beweging wordt herhaald.
27. Anteflexie met 0/0,5/1 kilo, pak het gewicht vast in de aangedane arm, breng met gestrekte arm het gewicht recht vooruit omhoog tot 90 graden. Breng hem vervolgens weer rustig terug omlaag.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
FysiOefeningen
  • Oefeningen
  • Revalideren na operatie
  • Over ons 
  • Contact
  • Aanmelden

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

Aandoeningen
  • Schouderinstabiliteit
  • Rotator cuff tendinopathie
  • Frozen Shoulder 
  • Tenniselleboog
  • Golfelleboog
  • CRPS
  • Artrose
  • Jumpers knee
  • PFPS
  • Anterieur impingement
  • Achillespees
  • Hielspoor (fasciopathie plantaris)

Revalideren na operatie 

  • SLAP repair
  • Cuff repair
  • Door bewegen onder narcose 
  • Nieuwe schouder
  • Nieuwe heup
  • Labrum repair (heup)
  • Nieuwe knie 
  • Voorste kruisband
  • Meniscus
  • Achterste kruisband
  • Kijkoperatie enkel 
  • Enkelband reconstructie

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl