Home/Oefeningen/Heup/Femoral Acetabular Impingement

Home.png
Femoral Acetabular Impingement

Uitleg aandoening

Het heup gewricht bestaat uit twee botten het bovenbeen (het femur) en het heupbeen (het art. coxae). Het heupbeen is een deel van het bekken welke daar direct aan verbonden zijn. Het heupbeen bevat aan beide zijde een kom, dit wordt het acetabulum genoemd. De kom is over het algemeen groter dan de kop van het bovenbeen, dit zodat de kop niet (snel) uit de kom kan schieten. Een onderdruk zorgt ervoor dat de heup een soort vacuüm zuigt en beter in de kom blijft zitten, dit noemen we onderdruk. Er komt over het algemeen behoorlijk veel belasting op de heup te staan, door de onderdruk blijft de kop van het bovenbeen stabiel in de heupkom. 

Bij een femoral acetabular impingement treed een vervorming/afwijking van het heup gewricht op, hier zijn drie verschillende vormen in te onderscheiden:

  • Pinger, hierbij is een extra botvorming vanuit de heupkom (het acetabulum), hierdoor kan het gewricht beperkt raken, er kan schade optreden aan het labrum van de heup (kraakbenige lip/ring die de heupkom verstevigd) en er kunnen pijnklachten ontstaan.

  • Cam, hierbij is een vervorming van de kop van het bovenbeen waardoor deze niet soepel kan bewegen/roteren in de heupkom. Dit kan leiden tot beschadiging van de heupkom.

  • Combined, dit geeft aan dat beide vormen zowel de pincer als de cam aanwezig zijn. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij FAI klachten. 

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Fysioefeningen.nl

Pincer

Fysioefeningen.nl

CAM

Fysioefeningen.nl

Combined

Schermafbeelding 2018-10-15 om 11.53.12.
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
1. Één been langer maken, vanuit ruglig, zorg dat de knieën gestrekt blijven, duw vervolgens één been weg (maak één been langer dan de andere), wissel deze beweging af per been.
2. Knieën rechts/links laten vallen, vanuit ruglig, buig de knieën en zet de voeten op de grond, laat de benen langzaam naar rechts vallen en vervolgens naar links vallen
3. Één been naar de borst, in ruglig, pak met de handen één been vast, trek deze vervolgens richting de borst, wissel de benen continue af.

Fysioefeningen.nl

Fysioefeningen.nl

4. Beide benen naar de borst, in ruglig, pak met de handen beide been vast, trek deze vervolgens richting de borst.
5. Bekken kantelen, in ruglig, span de bekkenbodemspieren aan, kantel het bekken naar achteren toe, druk de onderrug tegen de bank aan. Kom weer terug naar een holle positie en herhaal dit. 
6. Bruggetje maken, in ruglig, buig de knieën en zet de voeten op de grond, kantel het bekken naar achteren, span de buikspieren aan, kom vervolgens met de billen omhoog. Moeilijker maken: na het omhoog komen, strek vervolgens 1 been uit

Fysioefeningen.nl

Fysioefeningen.nl

7. Beide benen naar de borst, in ruglig, pak met de handen beide been vast, trek deze vervolgens richting de borst.
8. Kwispelen, neem plaats op handen en knieën, zet de benen iets uit elkaar, beweeg de billen naar links en naar rechts, wissel dit af.
9. Superman, neem plaats op handen en knieën, zet de benen iets uit elkaar, breng vervolgens één been naar achteren en gekruist één arm naar voren.
10. laterale translatie anteflexie mobilisatie, doe het elastiek zijwaarts hoog om het bovenbeen. Maak een lunge positie met de achterste knie op de grond. Steun vervolgens rustig op het voorste been en weer rustig terug. 
11. Squat (hoog, midhoog, laag), zet de voeten op heup breedte, maak de beweging alsof je op een stoel gaat zitten. De billen naar achteren en de knieën blijven achter de tenen. Kom omhoog en herhaal de beweging.
12. Hip Thruster, steun met je schouders op een verhoging. Leg een stang (met gewicht) aan de voorkant van de heupen, plaats de voeten dicht bij de verhoging. Kom vervolgens met de billen volledig omhoog, herhaal de beweging.
8. Iliopsoas rek, ga in schuttershouding staan. Zorg dat de heupen recht staan (zet daarom ook de handen in de zij), strek vervolgens de rug. Houdt dit 15 seconden vast.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl