Home/Oefeningen/Wervelkolom/Gerritsen protocol

Home.png
Home.png
Gerritsen protocol

Bijna iedereen heeft er weleens last van: pijn in de rug en pijn in de nek. Pijn in de nek en rug uiten zich op verschillende manieren. Ze kunnen acuut ontstaan of chronisch zijn. Bij sommige mensen zijn de klachten binnen enkele weken verdwenen, terwijl andere mensen er maandenlang last van hebben.

Hoge rugpijn uit zich vaak op verschillende manieren. Zo zijn er mensen die klagen over een hele scherpe, stekende pijn op specifieke plaats, terwijl anderen meer last hebben van stijfheid van de middenrug (thoracale wervelkolom). De meeste mensen die klachten hebben aan de hoge rug klagen over pijn laag in de nek, tussen de schouderbladen, of in de ribbenkast. Hierdoor kunnen draai- en strekbeweging van de rug moeilijker gaan.

Soms is de pijn constant aanwezig, maar het kan ook zo zijn dat deze alleen bij bepaalde activiteiten optreedt. Activiteiten die hier voor kunnen zorgen zijn bijvoorbeeld langdurig bureauwerk of het tillen van zware voorwerpen. Net zoals bij lage rugpijn kan de hoge rugpijn uitstralen naar andere gebieden, meestal in de richting van de borst, nek of armen.

Meestal gaan de hoge rugklachten als gevolg van acute overbelasting vanzelf over. Helaas komt het ook voor dat de klachten niet over gaan en dat u chronische hoge rugklachten ontwikkelt.

Het 'Gerritsen' protocol is ontwikkeld door mevrouw Gerritsen welke zich gespecialiseerd heeft op het gebied van nek, rug en heupen. 

Klik voor de categorie:

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
 
Gerritsen protocol - Nek
1. Diepe Nek Flexoren (DNF) bij hoofdpijnklachten, post whiplash klachten, houdingsproblematiek en instabiliteit nek.    Ruglig opgetrokken benen, handen op de buik. Richt de blik op een punt op het plafond voorbij de knieen, schuif het achterhoofd over de onderlaag ZONDER de halsspieren daarbij in te schakelen = lang maken en enigzins afvkakken van de nek. Houd dit gedurende 2-3 ademcycli vast en keer terug naar de beginstand. 
2. Chin in in, houdt het hoofd in een neutrale stand, trek vervolgens de kin in en herhaal deze beweging.
Gerritsen protocol - middenrug
 
3. Pull over, ga op de rug liggen, kantel eerst het bekken (bol), breng de knie en heup beide naar 90 graden, strek de armen uit richting plafond. Ga nu rustig met de armen omhoog langs het hoofd en kom vervolgens rustiger terug naar de beginpositie.

4. Breathing excercise bij houdingsproblematiek o.b.v. overheersende flexoren tonus (BGS) en/of verminderde extensie mogelijkheid TWK en ontspanningshouding, ruglig opgetrokken benen, onderrug plat op de onderlaag. Maak de nek lang (zie DNF), armen naar het plafond, schouders weg van de oren (=lange nek), dan de ellebogen neer op schouderhoogte, vervolgens de onderarmen naar achter op de onderlaag brengen. Vervolgens in deze positie doorademen en na 3x ellebogen strekken en over de onderlaag de armen terug naast het lichaam.  Positie lijkt op "handen omhoog of ik schiet". Dit 2x herhalen. Bij schouderklachten evt kussens onder de onderarmen in de eindpositie ter voorkoming CPP.

Gerritsen protocol - lage rug 
 

5. Adductoren rek/ bekken mobilisatie, ruglig met benen opgetrokken, voeten naast elkaar, armen iets van het lichaam af met handpalmen naar boven gedraaid. Nu rustig de beide knieen naar buiten bewegen alsof er gewichten aanhangen = spreiding knieen. Gecontroleerd "rocken" met het bekken terwijl de knieen naar buiten blijven hangen, steeds iets meer rek gevend in de liezen. Als maximale rek bereikt is,(voor het oncomfortabel wordt) de voeten over de onderlaag wegschuiven tot de benen gestrekt liggen met de voeten naar buiten gedraaid. Een voor een terug zetten en herhaal.

Gerritsen protocol - heupen
 
6. "Clam", lig op de zij met schoudergordel en bekkengordel in verticale stand, bovenste arm als anker voor het lichaam op de onderlaag. Benen in de heupen 45 graden gebogen, knieen 90 graden en de voeten op elkaar en iets gelift van de onderlaag. Nu de bovenste knie naar buiten/omhoog bewegen terwijl de voeten op elkaar blijven en terug sluiten. Bekken moet verticaal blijven.  Herhaal 10-20x in 2 a 3 series bdz.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl