Home/Oefeningen/Wervelkolom/Hernia

Home.png
Hernia

Uitleg aandoening

Een hernia is een beknelling van de zenuw rondom de wervelkolom. Door onder andere ouderdom (degeneratie) neemt de kwaliteit van wervels af. Hierdoor krijg je vernauwing in de lage wervelkolom waardoor de druk op de uitlopers (radix) van de zenuw geïrriteerd raken. Dit kan zich uiten in tintelingen/prikkelingen in het been, overgevoeligheid van het been en motorische- en gevoelsuitval. De mate van ernst zorgt over het algemeen voor meer of minder symptomen. Belangrijk hierbij is om in beweging te blijven maar de druk op de wervelkolom te verminderen. Probeer bijvoorbeeld bij hoesten, niezen, persen de wervelkolom bol te maken om de druk zo veel mogelijk van de wervel af te halen.  

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij een hernia. 

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
1. Één been naar de borst, in ruglig, pak met de handen één been vast, trek deze vervolgens richting de borst, wissel de benen continue af.

Fysioefeningen.nl

Fysioefeningen.nl

2. Beide benen naar de borst, in ruglig, pak met de handen beide been vast, trek deze vervolgens richting de borst.
3. Bekken kantelen, in ruglig, span de bekkenbodemspieren aan, kantel het bekken naar achteren toe, druk de onderrug tegen de bank aan. Kom weer terug naar een holle positie en herhaal dit. 
4. Bruggetje maken, in ruglig, buig de knieën en zet de voeten op de grond, kantel het bekken naar achteren, span de buikspieren aan, kom vervolgens met de billen omhoog. Moeilijker maken: na het omhoog komen, strek vervolgens 1 been uit
5. Superman, neem plaats op handen en knieën, zet de benen iets uit elkaar, breng vervolgens één been naar achteren en gekruist één arm naar voren.
6. Squat (hoog, midhoog, laag), zet de voeten op heup breedte, maak de beweging alsof je op een stoel gaat zitten. De billen naar achteren en de knieën blijven achter de tenen. Kom omhoog en herhaal de beweging.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl