• Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon

           Home/Revalidatie/Nieuwe schouder

Home.png

Fysioefeningen.nl

Nieuwe schouder

Uitleg aandoening

Op het moment dat de kwaliteit van een schoudergewricht of de spieren rondom het schoudergewricht dusdanig 'slecht' zijn kan er gekozen worden voor een nieuwe schouder. Dit traject loopt via de orthopeed welke bepaald of u hier voor in aanmerking komt. Op het moment dat dit zo is zal u geopereerd worden waarna u vervolgens een 6-12 maanden traject fysiotherapie achteraf zal moeten volgen voor volledig herstel. Hieronder staan de verschillende fases beschreven met het daarbij gemiddelde tijdspad. 

Fases

Fase 1 - Week 1-3

Fase 2 - Week 3-6

Fase 3 - Week 6-12

Fase 4 - Week 12-24

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij een nieuwe schouder.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

 
Nieuwe schouder, fase 1, week 1-3
In deze fase is het belangrijk om de schouder zo rustig mogelijk te krijgen. Houdt hem in beweging maar alles binnen de pijngrens. 
1. Schouder ondersteund rondjes draaien, pak met de niet aangedane zijde de aangedane zijde vast bij de elleboog, draai vervolgens rustig rondjes voorlangs binnen de pijngrens. 
2. Rondjes draaien, buig rustig iets voorover (dit kan ook met steun) draai vervolgens rustig wat rondjes met de arm. Eerste rechtsom dan linksom. Doe dit binnen de pijngrens. 
4. Arm buigen strekken, ga op de rug liggen of doe dit in zit, breng de arm vanuit gestrekte positie naar een gebogen positie. Breng hem vervolgens weer terug naar strek positie (rustpositie).
1. Dorsaalflexie pols, houdt een gewichtje in de hand, laat de knokkels naar boven wijzen. Laat de hand helemaal hangen, strek vervolgens de pols (breng het gewichtje richting de pols).
Let op: zonder gewicht!
2. Palmair flexie, draai de onderarm open, houdt een gewichtje in de hand. Laat de hand helemaal hangen, buig vervolgens de pols (breng het gewichtje richting de pols).
Let op: zonder gewicht!
3a. Supinatie pols, pak het gewicht onderaan vast, draai de duim in eerste instantie naar binnen. Breng vervolgens het gewichtje de andere kant op (zie foto).
3b. Pronatie pols, pak het gewicht onderaan vast, draai de duim in eerste instantie naar buiten. Breng vervolgens het gewichtje de andere kant op (zie foto).
Let op: zonder gewicht!
Nieuwe schouder, fase 2, week 3-6
 
In deze fase mag de sling langzaam op geleiden van pijn afgebouwd worden. 
4. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
5. Handdoek oefening op aanrecht, plaats beide handen op de handdoek, schuif de handdoek met beide handen langzaam naar voren en vervolgens langzaam terug.
6. Low row, breng de schouders richting de broekzak, trek de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de armen in de zij en trek het stiek met gebogen armen naar achteren.
7. Isometrisch endorotatie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Zet de elleboog gebogen in de zij breng met de niet aangedane zijde het stiek van buiten naar binnen (richting de buik). Houdt deze positie 10 seconden vast.
Nieuwe schouder, fase 3, 6-12 weken 
 
In deze fase mag de actieve kracht rustig opgebouwd gaan worden en mag er gewerkt worden naar een volledige mobiliteit.
8. Handdoek oefening, plaats beide handen ter hoogte van de buik op de handdoek, schuif de handdoek met beide handen langzaam omhoog en vervolgens langzaam terug omlaag.
10. Anteflexie rotaties, breng de hand richting de schouder, breng vervolgens de elleboog omhoog, strek nu de arm volledig uit, draai langzaam de gestrekte arm rechtsom en linksom.  
11. Lopen anteflexie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop voorwaarts met de vingers langzaam omhoog.
12. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
Ga verder met het Torbay protocol, klik hier.
 
Nieuwe schouder, fase 4, 12-24 weken 
In deze fase gaat het om verdere opbouw van spierkracht en coördinatie.
13. Scapular straight arms, pak het elastiek vast in beide handen, draai de armen naar binnen, breng de schouders naar achteren en omlaag, trek het stiek vervolgens met gestrekte armen naar achteren toe. 
14. Serratus Push, pak een gewichtje tussen de handen, breng de armen gestrekt omhoog, zorg dat de schouders laag blijven, breng de schouderbladen een beetje naar elkaar toe en duw met gestrekte armen het gewichtje richting het plafond.
15. Exorotatie in zijlig, pak een gewichtje in de hand van de ‘aangedane’ schouder, houdt de schouder laag en breng de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de elleboog in de zij, breng het gewichtje omhoog en weer rustig terug omlaag
Ga verder met het 'Throwers ten' protocol, klik hier.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl