Home/Oefeningen/Elleboog/Tenniselleboog

Home.png
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Tenniselleboog

Uitleg aandoening

Tegenwoordig werken veel mensen achter een computer, maken veel repeterende bewegingen en werken af en toe in de tuin. Al deze factoren hebben invloed op de werking van de spieren in de onderarm. De tenniselleboog is een van de meest voorkomende problemen in de onderarm/elleboog. Door bijvoorbeeld typen, whatsappen, facebooken etc. worden de strekkers van de pols behoorlijk belast. Deze strekkers lopen vanaf het eind van de vingers via de onderarm naar de elleboog. De pees van de strekkers raken hierdoor overbelast. Een tenniselleboog is een hardnekkig probleem welke over het algemeen 3-6 maanden duren. Probeer repeterende bewegingen te vermijden, veel te bewegen en weinig achter een computer te zitten. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij een tenniselleboog.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

2. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
2. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
2. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
1. Lopen anteflexie tegen de muur, zet de hand tegen de muur en loop voorwaarts met de vingers langzaam omhoog.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
Supinatie pols, leg de hand open met de handrug op de handdoek. Plaats de handdoek tussen de duim en wijsvinger. Draai vervolgens circulaire de handdoek om de hand. Trek vervolgens de handdoek aan de binnenkant opzij.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.

Extensoren rek, strek de elleboog en de hand uit met de handrug omhoog. Breng met de niet aangedane zijde de handpalm van de aangedane zijde richting de onderarm.

1. Rollen met de bal, plaats de hand van de pijnlijke zijde op de bal, plaats vervolgens de andere hand er bovenop. Geef lichte druk omlaag en rol de bal vervolgens langzaam naar voren en terug.
1. Rollen met de bal, plaats de hand van de pijnlijke zijde op de bal, plaats vervolgens de andere hand er bovenop. Geef lichte druk omlaag en rol de bal vervolgens langzaam naar voren en terug.
1. Rollen met de bal, plaats de hand van de pijnlijke zijde op de bal, plaats vervolgens de andere hand er bovenop. Geef lichte druk omlaag en rol de bal vervolgens langzaam naar voren en terug.
Knijpen in de bal, pak een bal in de hand, knijp in de hand, houdt dit 10 seconden vast en laat vervolgens weer los.
Dobbelsteen stapelen, pak één voor één een dobbelsteen en stapel deze op. Let wel op dat je continue een andere vinger gebruikt in combinatie met de duim.
FysiOefeningen
  • Oefeningen
  • Revalideren na operatie
  • Over ons 
  • Contact
  • Aanmelden

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

Aandoeningen
  • Schouderinstabiliteit
  • Rotator cuff tendinopathie
  • Frozen Shoulder 
  • Tenniselleboog
  • Golfelleboog
  • CRPS
  • Artrose
  • Jumpers knee
  • PFPS
  • Anterieur impingement
  • Achillespees
  • Hielspoor (fasciopathie plantaris)

Revalideren na operatie 

  • SLAP repair
  • Cuff repair
  • Door bewegen onder narcose 
  • Nieuwe schouder
  • Nieuwe heup
  • Labrum repair (heup)
  • Nieuwe knie 
  • Voorste kruisband
  • Meniscus
  • Achterste kruisband
  • Kijkoperatie enkel 
  • Enkelband reconstructie

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl