1. Olifantenoren

12x • 3 sets

Neem plaats op een stoel. Breng uw handen naar de oren en de ellebogen zijwaarts. Beweeg de ellebogen vervolgens naar voren en weer zover mogelijk zijwaarts.

2. CTO mobilisatie

8x • 3 sets

Houdt de armen op schouderhoogte naast u. Kijk naar één zijde draai de hand waar u naar kijkt open omhoog en de andere arm (waar u dus niet naar kijkt) omlaag. Wissel deze beweging af.

3. 2D diagonaal flexie

12x • 3 sets

Ga op het breedte staan, pak de elastiek met het aangedane arm, de gezonde arm blijft langs het lichaam, breng de aangedane arm naar beneden richting je andere hand en kom langzaam weer terug.

4. 2D diagonaal extensie

12x • 3 sets

Ga op het breedte staan, pak de elastiek met het aangedane arm, breng je arm gestrekt zijwaarts omhoog en kom weer langzaam terug.

5. Zittend rekken extensoren

8x • 3 sets

Ga zitten, breng vervolgens uw gekwetste arm omhoog ten hoogte van uw schouder. Wijs vervolgens met uw volledig hand naar de vloer terwijl uw arm gestrekt op schouderhoogte blijft. Pak de hand die naar de vloer wijst vervolgens vast met uw overige hand. Draai de hand van het kwetste arm vervolgens naar buiten, waardoor de pols naar binnen draait. Herhaal dit.

Wat is een tenniselleboog (epicondylitis lateralis)?

De elleboog bestaat uit drie botten, de bovenarm (humerus) en het spaakbeen (radius) en de ellepijp (ulna). Bij een tenniselleboog is er sprake van een irritatie of ontsteking (itis) van de spier-peesovergang (tendomyogeen) of van de pees- bot overgang (tendinitis) van de strekpezen (extensoren) van de onderarm. Deze pezen hechten aan de buitenzijde (lateraal) van de onderarm aan, bij het elleboog gewricht (articulatio cubiti) aan het opperarmbeen (epicondyl).

De oorzaak voor het ontstaan van een tenniselleboog

Soms ontstaat een tenniselleboog acuut maar meestal is er sprake van een overbelasting door werkzaamheden als tillen en knijpen en draaien tegelijk. Ook komt het vaak voor bij computerwerkzaamheden of werkzaamheden waarbij veel dezelfde handelingen worden verricht met de hand en onderarm.

De symptomen bij een tenniselleboog

Klachten aan de buitenzijde van de elleboog worden wel gemakkelijk vaak toegeschreven aan een tenniselleboog. Vermindering van kracht in de onderarm, uitstraling naar de duim toe, tintelingen of een doof gevoel aan de bovenzijde van de onderarm. Laat de fysiotherapeut met verstand van de elleboog bij aanhoudende klachten dan ook goed bepalen of het daadwerkelijk gaat om een tenniselleboog. Lichamelijk onderzoek en een echografie-onderzoek is dan wenselijk.

De behandeling van een tenniselleboog

Oefentherapie en gerichte behandelingen van een fysiotherapeut zijn vaak wenselijk om de klachten te verminderen of doen verdwijnen. Over het algemeen (90%) zijn de meeste mensen klachtenvrij na een jaar als de mogelijkheid bestaat rekening te houden met de klachten. Natuurlijk herstel is dan vaak mogelijk dus.

Synoniem

Tenniselleboog, laterale epicondyalgia, epicondylitis lateralis

Advies

Hierboven staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij deze problematiek. Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op

Fysioefeningen.nl biedt een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist.