Home/Oefeningen/Pols/Vinger gliders

Home.png
Vinger gliders 

Uitleg aandoening

Vingers gliders zijn oefeningen om de beweeglijkheid in de pezen en de coördinatie van de hand te bevorderen. Oefeningen voor de vinger gliders zijn bedoeld voor mensen die in de eerste fase zitten van herstel na een pols operatie en mensen die moeite hebben met de beweeglijkheid van de vingers.

Beperking in beweging van de vingers komt regelmatig voor, zeker in de eerste fase van herstel na een pols operatie. Deze oefeningen zijn bedoelt om de beweeglijkheid van de vingers te bevorderen. Deze oefeningen kunnen (zonder gewicht) goed gebruikt worden in de eerste fase van herstel na een pols operatie.

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij vinger gliders.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
1. De big 5, houdt de hand helemaal open, maak vervolgens een dakje in 45 graden, vervolgens in 90 graden, sluit de hand met de duim erbuiten, maak een vuist, knijp vervolgens in de vuist en tot slot maak een klauwtje.
2. Vingers aantikken, houdt de pols in neutrale positie (recht), tik vervolgens met de duim om en om de vingers aan.
3. Vingerstrek oefening, laat de hand plat op tafel liggen. Til vervolgens één voor één de vingers omhoog op.
4. Knijpen in de bal, pak een bal in de hand, knijp in de hand, houdt dit 10 seconden vast en laat vervolgens weer los.
5. Dobbelsteen stapelen, pak één voor één een dobbelsteen en stapel deze op. Let wel op dat je continue een andere vinger gebruikt in combinatie met de duim.

6. Extensie PIP/DIP, plaats de hand om de bal, doe de elastiekjes om de vingers. Strek vervolgens om en om de verschillende vingers.

7a. Dorsaalflexie oefening, houdt het rubber verticaal vast in het midden, breng vervolgens de onderste hand naar achteren toe (draai hem naar het lijf toe), houdt de bovenste hand stabiel.
7b. Palmair oefening, houdt het rubber verticaal vast in het midden, breng vervolgens de onderste hand naar voren toe (draai hem van het lijf af, gasgeven op de motor), houdt de bovenste hand stabiel.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl