Home/Oefeningen/Pols/Volaire plaat letsel

Home.png
Volaire plaat letsel/skiduim

Uitleg aandoening

Volaire plaatletsel wil eigenlijk niks anders zeggen dan bandenletsel aan de palmzijde van de vingers als gevolg van een overstrekking naar buiten van de vinger. Een bekend voorbeeld is een bal op de vingers krijgen waarbij deze vinger gestrekt is of vallen tijdens het skiën en je proberen op te vangen. Dit is de reden waarom volaire plaatletsel in de duim ook wel skiduim wordt genoemd. Natuurlijk is het ook mogelijk om dit letsel op te lopen bij andere sporten. Bij deze twee voorbeelden ontstaat een overstrekking van de vinger waardoor er bandenletsel kan ontstaan. De klachten uiten zich aan de binnenkant van de vinger ter hoogte van het eerste kootje vanaf de hand richting de viners (MCP, zie afbeelding). Druk op de binnenzijde van de vingers is pijnlijk evenals het grijpen en trekken. Bij een acuut moment kan zwelling ontstaan in combinatie met instabiliteit.

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij volaire plaatletsel.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
1. De big 5, houdt de hand helemaal open, maak vervolgens een dakje in 45 graden, vervolgens in 90 graden, sluit de hand met de duim erbuiten, maak een vuist, knijp vervolgens in de vuist en tot slot maak een klauwtje.
2. Vingers aantikken, houdt de pols in neutrale positie (recht), tik vervolgens met de duim om en om de vingers aan.
3. Vingerstrek oefening, laat de hand plat op tafel liggen. Til vervolgens één voor één de vingers omhoog op.
4. Knijpen in de bal, pak een bal in de hand, knijp in de hand, houdt dit 10 seconden vast en laat vervolgens weer los.
5. Dobbelsteen stapelen, pak één voor één een dobbelsteen en stapel deze op. Let wel op dat je continue een andere vinger gebruikt in combinatie met de duim.

6. Extensie PIP/DIP, plaats de hand om de bal, doe de elastiekjes om de vingers. Strek vervolgens om en om de verschillende vingers.

7a. Dorsaalflexie oefening, houdt het rubber verticaal vast in het midden, breng vervolgens de onderste hand naar achteren toe (draai hem naar het lijf toe), houdt de bovenste hand stabiel.
7b. Palmair oefening, houdt het rubber verticaal vast in het midden, breng vervolgens de onderste hand naar voren toe (draai hem van het lijf af, gasgeven op de motor), houdt de bovenste hand stabiel.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl