Home/Oefeningen/Schouder/Rotator cuff

Home.png

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Rotator cuff

Uitleg aandoening

Rotator cuff is een verzamelnaam van vier spieren die een groot deel van de schouderstabiliteit op zich nemen. Deze vier spieren liggen direct om de kop van de bovenarm (caput humeri). Gezamenlijk zorgen zij er onder andere voor dat de schouderkop gecentreerd wordt in de schouderkom (glenoid) en dat de bovenarm op de juiste manier ten opzichte van het schouderblad (scapula) beweegt. 

De rotator cuff is een van de meest voorkomende schouderblessures. Overbelasting, spierscheuringen en sportblessures komen hier regelmatig voor. 

Fases

Fase 1 - torbay

Fase 2 - scapulaire stabiliteit 

Fase 3 - rotator cuff

Fase 4 - return to sport 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken voor rotator cuff problemen.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Alle oefeningen knie 
 
1. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
5. Wallslide, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
23. Infraspinatus load, in buiklig, breng de arm zijwaarts en buig de elleboog in 90 graden (knokkels naar voren). Breng vervolgens de knokkels zo ver mogelijk voorlangs omhoog. 
24. Exorotatie in zijlig, pak een gewichtje in de hand van de ‘aangedane’ schouder, houdt de schouder laag en breng de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de elleboog in de zij, breng het gewichtje omhoog en weer rustig terug omlaag
23. Infraspinatus load, in zijlig, pak een zwaar gewicht (2 à 3 kilo), strek de arm volledig uit omhoog en laat het gewicht voorlangs langzaam zakken. 
23. Infraspinatus load, in buiklig, breng de arm zijwaarts en buig de elleboog in 90 graden (knokkels naar voren). Breng vervolgens de knokkels zo ver mogelijk voorlangs omhoog. 
24. Exorotatie in zijlig, pak een gewichtje in de hand van de ‘aangedane’ schouder, houdt de schouder laag en breng de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de elleboog in de zij, breng het gewichtje omhoog en weer rustig terug omlaag
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
 
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
25. Internal rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en breng de hand naast het hoofd. Draai vervolgens de arm naar beneden en vervolgens weer rustig terug omhoog.
26. External rotation 90 graden, pak het elastiek in de aangedane arm vast. Hef de arm zijwaarts tot 90 graden en laat de knokkels recht naar voren wijzen. Draai de arm omhoog en vervolgens weer rustig terug omhoog.
1. Één been langer maken, vanuit ruglig, zorg dat de knieën gestrekt blijven, duw vervolgens één been weg (maak één been langer dan de andere), wissel deze beweging af per been.
2. Knieën rechts/links laten vallen, vanuit ruglig, buig de knieën en zet de voeten op de grond, laat de benen langzaam naar rechts vallen en vervolgens naar links vallen
3. Één been naar de borst, in ruglig, pak met de handen één been vast, trek deze vervolgens richting de borst, wissel de benen continue af.

Fysioefeningen.nl

Fysioefeningen.nl

4. Beide benen naar de borst, in ruglig, pak met de handen beide been vast, trek deze vervolgens richting de borst.
5. Bekken kantelen, in ruglig, span de bekkenbodemspieren aan, kantel het bekken naar achteren toe, druk de onderrug tegen de bank aan. Kom weer terug naar een holle positie en herhaal dit. 
6. Bruggetje maken, in ruglig, buig de knieën en zet de voeten op de grond, kantel het bekken naar achteren, span de buikspieren aan, kom vervolgens met de billen omhoog. Moeilijker maken: na het omhoog komen, strek vervolgens 1 been uit

Fysioefeningen.nl

Fysioefeningen.nl

7. Beide benen naar de borst, in ruglig, pak met de handen beide been vast, trek deze vervolgens richting de borst.
8. Kwispelen, neem plaats op handen en knieën, zet de benen iets uit elkaar, beweeg de billen naar links en naar rechts, wissel dit af.
9. Superman, neem plaats op handen en knieën, zet de benen iets uit elkaar, breng vervolgens één been naar achteren en gekruist één arm naar voren.
Voor het Return to Sport protocol klik hier.
Rotator cuff - fase 3 - Return to Sport
FysiOefeningen
  • Oefeningen
  • Revalideren na operatie
  • Over ons 
  • Contact
  • Aanmelden

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

Aandoeningen
  • Schouderinstabiliteit
  • Rotator cuff tendinopathie
  • Frozen Shoulder 
  • Tenniselleboog
  • Golfelleboog
  • CRPS
  • Artrose
  • Jumpers knee
  • PFPS
  • Anterieur impingement
  • Achillespees
  • Hielspoor (fasciopathie plantaris)

Revalideren na operatie 

  • SLAP repair
  • Cuff repair
  • Door bewegen onder narcose 
  • Nieuwe schouder
  • Nieuwe heup
  • Labrum repair (heup)
  • Nieuwe knie 
  • Voorste kruisband
  • Meniscus
  • Achterste kruisband
  • Kijkoperatie enkel 
  • Enkelband reconstructie

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl