Home/Oefeningen/Schouder/Artrose

Home.png
Artrose

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon

Uitleg aandoening

Artrose is een reumatische aandoening waarbij de kwaliteit van het kraakbeen van gewrichten verslechtert. De bovenste laag van het gewricht bestaat uit een wit glad laagje (hyaliën kraakbeen) zodat gewrichten langs elkaar kunnen bewegen. Bij artrose verdwijnt door ouderdom of overbelasting (op het gewricht) dat dunne witte laagje. Omdat deze laag niet doorbloed is kan er geen herstel optreden. Deze aandoening gaat gepaard met stijfheid en pijn voornamelijk in de ochtend en gedurende de dag. Met artrose is het zeer van belang om te blijven bewegen maar de belasting (kracht) te verminderen.

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij artrose.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

1. Rollen met de bal, plaats de hand van de pijnlijke zijde op de bal, plaats vervolgens de andere hand er bovenop. Geef lichte druk omlaag en rol de bal vervolgens langzaam naar voren en terug.
2. Handdoek oefening op aanrecht, plaats beide handen op de handdoek, schuif de handdoek met beide handen langzaam naar voren en vervolgens langzaam terug.
3. Handdoek oefening, plaats beide handen ter hoogte van de buik op de handdoek, schuif de handdoek met beide handen langzaam omhoog en vervolgens langzaam terug omlaag.
4. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
5. Arm buigen strekken, ga op de rug liggen, breng de arm vanuit gestrekte positie naar een gebogen positie. Breng hem vervolgens weer terug naar strek positie (rustpositie).
6. Anteflexie in ruglig, breng de hand richting de schouder, breng vervolgens de elleboog omhoog, strek nu de arm volledig uit, Buig de arm weer, leg de elleboog weer weg en strek de arm weer uit.
 7. Anteflexie rotaties, breng de hand richting de schouder, breng vervolgens de elleboog omhoog, strek nu de arm volledig uit, draai langzaam de gestrekte arm rechtsom en linksom.  
8. Biceps curl, pak het gewicht vast in de aangedane arm, vanuit gestrekte positie ga je het gewicht buigen tot ± schouderhoogte. Breng het gewicht vervolgens rustig terug omlaag.
9. Rondjes draaien, buig rustig iets voorover (dit kan ook met steun) draai vervolgens rustig wat rondjes met de arm. Eerste rechtsom dan linksom. 
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl