Home/Oefeningen/Schouder/Frozen shoulder

Home.png
Frozen Shoulder 

Uitleg aandoening

“Frozen shoulder” (capsulitis adhaesiva / adhesieve capsulitis) betekent letterlijk vertaald uit het Engels “bevroren schouder”. Dit slaat uiteraard niet op de temperatuur van de schouder, maar op de stijfheid van het schoudergewricht.

Fases

Bij een frozen shoulder doorloopt u drie fases.

Fase 1: mobilisaties

Fase 2, mobilisaties en kracht.

Fase 3 Total End Range Time

Advies

U kunt gebruik maken van de oefeningen voor een frozen shoulder op het moment dat uw fysiotherapeut of specialist heeft vastgesteld dat u daadwerkelijk een frozen shoulder hebt.

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij een frozen shoulder. 

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
 
Frozen shoulder - fase 1 - mobiliseren
1. Rollen met de bal, plaats de hand van de pijnlijke zijde op de bal, plaats vervolgens de andere hand er bovenop. Geef lichte druk omlaag en rol de bal vervolgens langzaam naar voren en terug.
2. Handdoek oefening op aanrecht, plaats beide handen op de handdoek, schuif de handdoek met beide handen langzaam naar voren en vervolgens langzaam terug.
3. Handdoek oefening, plaats beide handen op de handdoek ter hoogte van de schouders, schuif de handdoek met beide handen langzaam omhoog en vervolgens langzaam terug omlaag.
4. Stok oefening in ruglig, ga op de rug liggen, pak de stok vast op schouderbreedte. Breng vervolgens de armen rustig boven het hoofd. Kom weer rustig terug naar de beginpositie.
5. Passief exorotatie in ruglig, ga op de rug liggen, pak een gewicht aan de kant van de pijnlijke schouder. Zet de elleboog in de zij en laat het gewicht langzaam naar buiten vallen. 
6. Passief exo-/endorotatie in stand, pak de stok onderhands vast, zet de elleboog in de zij, beweeg met de niet pijnlijke arm de schouder naar buiten toe. Trek hem vervolgens weer terug naar binnen toe.
 
Frozen shoulder - fase 2 - kracht
7. Lopen anteflexie tegen de muur, zet de hand van de pijnlijke schouder tegen de muur en loop voorwaarts met de vingers langzaam omhoog.
8. Lopen abductie tegen de muur, zet de hand van de pijnlijke schouder tegen de muur en loop zijwaarts met de vingers langzaam omhoog.
9. Torbay in ruglig 90 graden, pak de elastiek in beide handen, breng de armen gestrekt omhoog tot schouderhoogte. Breng de elastiek met gestrekte armen zo ver mogelijk zijwaarts en vervolgens weer langzaam terug naar binnen.
10. Torbay in ruglig 45 graden, pak het elastiek vast met beide handen, breng de armen gestrekt omhoog tot 45 graden. Breng het elastiek met gestrekte armen opzij, breng ze vervolgens rustig terug naar de beginhouding.
11. Torbay in ruglig anteflexie in abductie, ga op de rug liggen, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
 12. Torbay in zit anteflexie in abductie, houdt het elastiek in beide handen vast. Breng de armen 20 graden gestrekt naar buiten toe, houdt de armen in die positie en breng ze vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging. 
13. Torbay in ruglig anteflexie in exo, houdt het elastiek in beide handen vast. Buig de armen 90 graden, breng vervolgens de handen 20 graden naar buiten, houdt de armen in die positie en breng de arm vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
14. Torbay in zit anteflexie in exo, houdt het elastiek in beide handen vast. Buig de armen 90 graden, breng vervolgens de handen 20 graden naar buiten, houdt de armen in die positie en breng de arm vervolgens omhoog tot 90 graden. Ga weer rustig terug en herhaal deze beweging.
15. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot/stoelleuning neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
16. Anteflexie in ruglig, breng de hand richting de schouder, breng vervolgens de elleboog omhoog, strek nu de arm volledig uit, Buig de arm weer, leg de elleboog weer weg en strek de arm weer uit.
 17. Anteflexie rotaties, breng de hand richting de schouder, breng vervolgens de elleboog omhoog, strek nu de arm volledig uit, draai langzaam de gestrekte arm rechtsom en linksom.  
18. Pull over, ga op de rug liggen, kantel eerst het bekken (bol), breng de knie en heup beide naar 90 graden, strek de armen uit richting plafond. Ga nu rustig met de armen omhoog langs het hoofd en kom vervolgens rustiger terug naar de beginpositie.
 
Frozen shoulder - fase 3 - Total end range time (TERT)
19. Anteflexie mobilisatie op de bank, plaats de pijnlijke hand/schouder op de bank en probeer de elleboog op de bank te houden/krijgen. Houdt dit ongeveer 2 à 3 minuten vast. 
 20. Eindstandige anteflexie in deurpost, plaats de arm van de pijnlijke schouder tegen de deurpost aan, zorg dat de elleboog volledig gestrekt is en tegen de deurpost aan staat. Probeer iets naar voren te hangen dan voel je de rek van de schouder. Dit houdt je 3 à 4 minuten vast. 
21. Eindstandig exorotatie aan deurklink, pak met de hand van de pijnlijke schouder de deurklink vast. Ga met je zij tegen de deur aan staan en zorg dat de elleboog goed gefixeerd is. Draai vervolgens helemaal open. Houdt dit 2 à 3 minuten vast.

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl

Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl