Home/Oefeningen/Schouder/GIRD

Home.png
Glenohumeral Internal Rotation Deficit 

Fysioefeningen.nl

GIRD - Fase 1 - Statische stabiliteit + rekken
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon

Uitleg aandoening

Glenohumeral Internal Rotation Deficit (GIRD) komt vaak voor bij sporters die een bovenhandse sport beoefenen. Hiermee wordt een verkorting van het weefsel aan de achterkant van de schouder bedoelt. Dit zorgt voor een de bewegingbeperking van de draaibeweging naar binnen (endorotatie) en een beweging naar de lichaamsas bij 90 graden geheven arm (horizontale adductie). De oorzaak ligt hem vaak bij het vergrote voorste kapsel van de schouder (door een vergrote draaibeweging naar achteren) waardoor een verstoord bewegingspatroon ontstaat. De klachten uiten zich vaak aan de voor- en achterkant van de schouder met uitstraling naar de bovenarm en nek. 

Fases

Fase 1 - statische stabiliteit + rekken

Fase 2 - dynamische stabiliteit 

Fase 3 - return to sport 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij een GIRD.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

1. Sleepers stretch, ga op de aangedane schouder liggen. Houdt de andere schouder goed boven de aangedane schouder. Plaats de arm zijwaarts (90 graden opzij, okselvrij), breng met de niet aangedane arm de aangedane arm naar beneden. Houdt hem daar vast en laat hem vervolgens weer los. 
2. Concentrisch exorotatie, pak het elastiek vast aan de aangedane zijde. Zet de elleboog in de zij en draai zo ver mogelijk naar buiten. Breng de stiek vervolgens weer rustig terug naar de buik. 
3. Excentrisch infra ruglig, ga op de rug liggen met het elastiek om de voet. Breng de arm vanuit die positie 90 graden opzij en de hand omhoog. Buig vervolgens het been en draai de arm naar achteren. Strek vervolgens het been, pas als het been gestrekt is breng je de arm rustig terug naar de basispositie. Deze beweging wordt herhaald.
4. Infraspinatus load, in zijlig, pak een zwaar gewicht (2 à 3 kilo), strek de arm volledig uit omhoog en laat het gewicht voorlangs langzaam zakken. 
5. Infraspinatus load, in buiklig, breng de arm zijwaarts en buig de elleboog in 90 graden (knokkels naar voren). Breng vervolgens de knokkels zo ver mogelijk voorlangs omhoog. 
6. Exorotatie in zijlig, pak een gewichtje in de hand van de ‘aangedane’ schouder, houdt de schouder laag en breng de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de elleboog in de zij, breng het gewichtje omhoog en weer rustig terug omlaag
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl