Home/Oefeningen/Enkel/Impingement

Home.png
Anterieur impingement

Uitleg aandoening

In de enkel kunnen door middel van los zittende stukjes weefsel (kraakbeen, kapsel, lose bodies), een bot uitsteeksel of door vervorming van het gewricht een inklemming komen. Dit gaat gepaard met een bewegingsbeperking naar voren (knie voorbij de tenen) en pijnklachten aan de voorzijde van de enkel. Dit komt vaak voor bij sporters en dit wordt ook wel de voetbal enkel genoemd. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij anterieur impingement. 

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
1. Seated dorsaalflexie mobilisatie, ga op een stoel zitten, doe een handdoek om de voet en trek de voet geleidelijk zo ver mogelijk naar u toe. 
2. Dorsaalflexie mobilisatie, zet de voeten schuin voor elkaar. Zet het aangedane been voor. Breng vervolgens de knie zo ver mogelijk richting de muur. 
3. Dorsale translatie actieve mobilisatie, ga in lunge positie staan met een stiek om de enkel (onder de twee knobbels aan de binnen en buitenkant van de voet), houdt de kettlebell dichtbij vast, buig het aangedane been voorwaarts en het niet aangedane been achterwaarts. Breng vervolgens de knie naar voren.
4. Stand op 1 been, ga op het aangedane been staan, de knie zeer licht gebogen. Houdt de ellebogen in de zij. Moeilijker maken: ogen dicht, aquabag in de nek, bal gooien tegen de muur. 
5. Twee benen BOSU bal, ga met twee benen op de zwarte kant van de BOSU bal staan. Pak een bal vast en ga roteren met de bal zowel links als rechtsom.
6. Een been op de BOSU bal, ga met één been op de BOSU bal staan, plaats de handen in de zij en probeer stabiel te blijven staan.
 
Posterieur impingement

Uitleg aandoening

In de enkel kunnen door middel van los zittende stukjes weefsel (kraakbeen, kapsel, lose bodies), een bot uitsteeksel (os trignum) of door vervorming van het gewricht een inklemming komen. Dit gaat gepaard met een bewegingsbeperking naar achteren (beweging van op de tenen staan) en pijnklachten aan de  achterzijde van de enkel. Dit komt vaak voor bij ballerina's en wordt ook wel dansershiel genoemd. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij posterieur impingement. 

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

7. Seated calf raise zonder weerstand, zet de voeten op de grond, zorg dat er nog geen weerstand op staat, ga vervolgens op de tenen staan en weer terug. Herhaal deze beweging.
8. Seated calf raise met weerstand, zet de voeten op de grond, zorg dat er weerstand op de benen staat door middel van druk met uw eigen armen. Ga vervolgens op de tenen staan en weer terug. Herhaal deze beweging.
9. Donkey calf raise, ga op heupbreedte staan, buig voorover en leg de handen op een verhoging. Ga op de tenen staan en ga vervolgens weer rustig terug. Herhaal deze beweging. 
10. Calf raise floor level, ga op heupbreedte staan met de handen in de zij. Ga vervolgens op de tenen staan en kom terug, herhaal deze beweging. 
11. Excentrisch calf raise, ga met de tenen op de step staan, zak een klein beetje in (hakken naar de grond) en kom vervolgens zo ver mogelijk op de tenen staan. Herhaal deze beweging.
12. Star excursion balance test, ga op één been staan, tik schuin naar voren aan, schuin naar achteren en nogmaals schuin naar achteren de grond aan. 
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl