Home/Oefeningen/Schouder/Biceps problematiek

Home.png

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Biceps problematiek

Uitleg aandoening

De bicepspees is een grote bovenarm spier welke als voornaamste functie heeft om de elleboog te buigen. Deze spier heeft zijn aanhechting op de onderarm (caput radii) en loopt via de bovenarm naar het schoudergewricht (tuberculum supraglenoidale) en de voorkant van het schouderblad (processus coracoideus). Irritatie, overbelasting, verslechtering van de pees (tendinopathie), ouderdom (degeneratie) en een acuut trauma moment zijn de meest voorkomende oorzaken van biceps problematiek.  Vaak uiten de klachten zich bij het heffen van de arm boven het hoofd en met zwaar tillen. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij biceps problematiek.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

1. Retractie in zit, leg de handen open op schoot of op de stoelleuning neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
2. Low row, breng de schouders richting de broekzak, trek de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de armen in de zij en trek het elastiek met gebogen armen naar achteren.
3. Flys in buiklig, maak een vuistje of pak in beide handen één gewichtje, ga op de buik liggen, ontspan het hoofd, breng de schouders omlaag, breng de schouderbladen licht naar elkaar toe, dit is de basis. Breng vanuit daar de handen met de knokkels omhoog een klein stukje omhoog, houdt dit twee seconde vast en breng ze vervolgens weer rustig omlaag. 
4. Biceps curl, pak het gewicht vast in de aangedane arm, vanuit gestrekte positie ga je het gewicht buigen tot ± schouderhoogte. Breng het gewicht vervolgens rustig terug omlaag.
5. Uppercut, doe het elastiek om de voet. Pak het elastiek vast met de aangedane arm. Buig de elleboog en breng de arm op die manier omhoog. Breng hem vervolgens weer rustig omlaag en herhaal deze beweging.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl