Home/Oefeningen/Enkel/Hielspoor

Home.png
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Hielspoor

Uitleg aandoening

Hielspoor is een klacht welke vaak voor komt vooral in de zomer periode. In deze periode dragen mensen vaak slippers waardoor de pees aan de onderkant van de voet 'overbelast' wordt. Hielspoor is typerend voor zeer scherpe pijn aan de onderkant van het hielbeen (hak/calcaneus). Voornamelijk na een periode van rust (slaap, lang stil zitten) en het vervolgens uitvoeren van een activiteit geven herkenbare klachten. Hielspoor heeft als oorzaak een overbelasting van de pees waardoor die verdikt en hij klachten geeft, of door een verslechterde pees (tendinopathie), of een haakvorming van het bot waardoor de pees continue geïrriteerd raakt. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij hielspoor.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

1. Peesplaat rek, zet de tenen tegen de muur aan zodat deze omhoog staan, hiermee rek je de peesplaat aan de onderkant van de voet. Houdt dit statisch vast. 
2. Rekken gastrocnemius, ga met de tenen op de step staan, zak een klein beetje in (hakken naar de grond), houdt dit statisch vast.
3. Gastrocnemius rek, plaats het aangedane been naar achteren, houdt de knie gestrekt en leun op het niet aangedane been. Hierdoor voelt u rek aan de achterkant van het been, houdt dit 30 seconden vast en herhaal dit 10 keer.   
4. Rollen met de bal, rollen met de bal onder de voet. Dit mag wat gevoelig zijn maar het mag niet extreem pijnlijk zijn.
5. Excentrisch calf raise, ga met de tenen op de step staan, zak een klein beetje in (hakken naar de grond) en kom vervolgens zo ver mogelijk op de tenen staan. Herhaal deze beweging.
6. Seated dorsaalflexie mobilisatie, ga op een stoel zitten, doe een handdoek om de voet en trek de voet geleidelijk zo ver mogelijk naar u toe. 
7. Dorsaalflexie mobilisatie, zet de voeten schuin voor elkaar. Zet het aangedane been voor. Breng vervolgens de knie zo ver mogelijk richting de muur. 
8. Dorsale translatie actieve mobilisatie, ga in lunge positie staan met een stiek om de enkel (onder de twee knobbels aan de binnen en buitenkant van de voet), houdt de kettlebell dichtbij vast, buig het aangedane been voorwaarts en het niet aangedane been achterwaarts. Breng vervolgens de knie naar voren.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl