• Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon

           Home/Oefeningen/Schouder/Hoge reactiviteit

Home.png

Fysioefeningen.nl

Hoge reactiviteit

Uitleg aandoening

Oefeningen voor hoge reactiviteit zijn bedoeld voor mensen die veel pijn hebben aan de schouder. Het is op zo'n moment erg belangrijk om te blijven bewegen zonder dat u veel kracht van het schoudergewricht vraagt. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij veel pijn.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

1. Rollen met de bal, plaats de hand van de pijnlijke zijde op de bal, plaats vervolgens de andere hand er bovenop. Geef lichte druk omlaag en rol de bal vervolgens langzaam naar voren en terug.
2. Handdoek oefening op aanrecht, plaats beide handen op de handdoek, schuif de handdoek met beide handen langzaam naar voren en vervolgens langzaam terug.
3. Handdoek oefening, plaats beide handen op de handdoek ter hoogte van de schouder, schuif de handdoek met beide handen langzaam omhoog en vervolgens langzaam terug omlaag.
4. Retractie in zit, leg de handen open op de schoot/stoelleuning neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
5. Arm buigen strekken, ga op de rug liggen, breng de arm vanuit gestrekte positie naar een gebogen positie. Breng hem vervolgens weer terug naar strek positie (rustpositie).
6. Anteflexie in ruglig, breng de hand richting de schouder, breng vervolgens de elleboog omhoog, strek nu de arm volledig uit, Buig de arm weer, leg de elleboog weer weg en strek de arm weer uit.
 7. Anteflexie rotaties, breng de hand richting de schouder, breng vervolgens de elleboog omhoog, strek nu de arm volledig uit, draai langzaam de gestrekte arm rechtsom en linksom.  
8. Biceps curl, pak het gewicht vast in de aangedane arm, vanuit gestrekte positie ga je het gewicht buigen tot ± schouderhoogte. Breng het gewicht vervolgens rustig terug omlaag.
9. Rondjes draaien, buig rustig iets voorover (dit kan ook met steun) draai vervolgens rustig wat rondjes met de arm. Eerste rechtsom dan linksom. 
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl