Home/Oefeningen/Enkel/Inversietrauma

Home.png
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Inversietrauma

Uitleg aandoening

Een inversietrauma is één van de meest voorkomende oorzaken voor enkelklachten. Een inversietrauma wordt in de volksmond ook wel het 'door de enkel gaan' genoemd. Hierbij komen de enkelbanden aan de buitenkant van de enkel op rek. Op het moment dat de druk dusdanig groot wordt op de enkelbanden kan er een verrekking, scheurtje of volledige scheur in komen. Dit ontstaat meestal tijdens sporten, het missen van een afstapje of het omslaan door een losse tegel. Het gaat gepaard met scherpe pijn aan de buitenzijde van de voet. In eerste instantie is het belangrijk om de voet in beweging te houden en de druk belasting er wat af te halen. 

Fases

Fase 1 - reactiviteit verlagen

Fase 2 - spierversterkend keten training

Fase 3 - return to sport 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij enkelband klachten. 

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Inversietrauma, fase 1, reactiviteit verlagen 
 
1. Voet rondjes draaien, breng het been gestrekt naar voren, draai vervolgens rondjes met de voet. 
2. Voet optrekken en wegduwen, voet optrekken en wegduwen, breng het been gestrekt omhoog, breng vervolgens de voet naar u toe en van u af. Herhaal dit gedurende de hele dag. 
3. Heel slides floor level, ga op de stoel zitten, leg een handdoek op de grond en zet het aangedane been op de handdoek. Schuif de handdoek zo ver mogelijk van je vandaan en vervolgens zo ver mogelijk terug.  
4. Seated dorsaalflexie mobilisatie, ga op een stoel zitten, doe een handdoek om de voet en trek de voet geleidelijk zo ver mogelijk naar u toe. 
5. Dorsaalflexie mobilisatie, zet de voeten schuin voor elkaar. Zet het aangedane been voor. Breng vervolgens de knie zo ver mogelijk richting de muur. 
6. Dorsale translatie actieve mobilisatie, ga in lunge positie staan met een stiek om de enkel (onder de twee knobbels aan de binnen en buitenkant van de voet), houdt de kettlebell dichtbij vast, buig het aangedane been voorwaarts en het niet aangedane been achterwaarts. Breng vervolgens de knie naar voren.
7. Seated calf raise zonder weerstand, zet de voeten op de grond, zorg dat er nog geen weerstand op staat, ga vervolgens op de tenen staan en weer terug. Herhaal deze beweging.
8. Seated calf raise met weerstand, zet de voeten op de grond, zorg dat er weerstand op de benen staat door middel van druk met uw eigen armen. Ga vervolgens op de tenen staan en weer terug. Herhaal deze beweging.
9. Donkey calf raise, ga op heupbreedte staan, buig voorover en leg de handen op een verhoging. Ga op de tenen staan en ga vervolgens weer rustig terug. Herhaal deze beweging. 
10. Calf raise floor level, ga op heupbreedte staan met de handen in de zij. Ga vervolgens op de tenen staan en kom terug, herhaal deze beweging. 
11. Excentrisch calf raise, ga met de tenen op de step staan, zak een klein beetje in (hakken naar de grond) en kom vervolgens zo ver mogelijk op de tenen staan. Herhaal deze beweging.
12. Star excursion balance test, ga op één been staan, tik schuin naar voren aan, schuin naar achteren en nogmaals schuin naar achteren de grond aan. 
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl