1. Massage kauwspier (kaak)

12x • 3 sets

Neem plaats op een stoel, plaats je wijsvinger en middelvinger ter hoogte van de oorlel en ga ongeveer 2 centimeter naar het midden van de wang. Maak cirkelvormige bewegingen op het pijnlijke punt.

2. Scharnieroefening (kaak)

12x • 3 sets

Neem plaats op een stoel, plaats je wijsvinger en middelvinger ter hoogte van de oorlel en ga ongeveer 2 centimeter naar het midden van de wang. Breng de tong tegen uw gehemelte, open en sluit heel bewust de kaak.

3. Yoda (kaak)

12x • 3 sets

Neem plaats op een stoel. Open zo ver mogelijk de mond en houdt deze positie even vast. Beweeg de onderkaak zo ver mogelijk naar voren en houdt deze positie even vast. Sluit vervolgens bijna de mond waarbij de onderkaak weer in 'normaal positie' wordt gebracht. Open en sluit de mond nogmaals een aantal keer waarbij de 'normaal positie' van de onderkaak wordt gehandhaafd.

De kaak

De kaakgewrichten (Temporomandibulair gewricht of TMJ) hebben hun kom op de schedel net voor de gehoorgang en hun kop op het uiteinde van de onderkaak. Tussen kop en kom is een disc of meniscus gelegen. Net als alle andere gewrichten in het bewegingsapparaat kunnen ook de kaken aanleiding geven tot pijn, met of zonder functiestoornissen zoals beperkingen, blokkades of (sub)luxaties. Zo kunnen vanzelfsprekende zaken als iets afbijten, het kauwen van voedsel of geeuwen een probleem gaan vormen.
Soms zijn structurele veranderingen een bron van klachten; denk aan een slecht zittende prothese, afwijkingen in het gebit, artrose. Maar zeker zo vaak spelen gewoontes een rol: bijvoorbeeld het veelvuldig kauwen of zuigen op snoepjes, op wang of nagels bijten, tandenknarsen of kaakklemmen (bruxisme).