Home/Oefeningen/Wervelkolom/Kanaalstenose

Home.png
Kanaalstenose

Uitleg aandoening

Een kanaalstenose is een vernauwing van de structuren rondom het ruggenmerg waar je zenuwen doorheen lopen. Hierdoor raken één of meerdere zenuwuitlopers (radix) geïrriteerd. Dit staat ook wel bekend als neurogene claudicatio. De klachten ontstaan meestal door artrose, uitpuilende tussenwervelschijf of een verdikking van de bandstructuur (het ligamentum flavum). Vaak nemen de klachten toe als je in een strekking ligt (op de buik of op de rug). Soms kan het aannemen van kleinere stappen in het dagelijks leven zorgen voor minder klachten. Tevens zijn er een aantal oefeningen die u kan doen om wat meer ruimte te creëren in de wervelkolom.   

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij een kanaalstenose.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Fysioefeningen.nl

Schermafbeelding 2018-10-15 om 11.53.12.
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
1. Één been naar de borst, in ruglig, pak met de handen één been vast, trek deze vervolgens richting de borst, wissel de benen continue af.

Fysioefeningen.nl

Fysioefeningen.nl

2. Beide benen naar de borst, in ruglig, pak met de handen beide been vast, trek deze vervolgens richting de borst.
3. Bekken kantelen, in ruglig, span de bekkenbodemspieren aan, kantel het bekken naar achteren toe, druk de onderrug tegen de bank aan. Kom weer terug naar een holle positie en herhaal dit. 
4. Bruggetje maken, in ruglig, buig de knieën en zet de voeten op de grond, kantel het bekken naar achteren, span de buikspieren aan, kom vervolgens met de billen omhoog. Moeilijker maken: na het omhoog komen, strek vervolgens 1 been uit
5. Superman, neem plaats op handen en knieën, zet de benen iets uit elkaar, breng vervolgens één been naar achteren en gekruist één arm naar voren.
6. Squat (hoog, midhoog, laag), zet de voeten op heup breedte, maak de beweging alsof je op een stoel gaat zitten. De billen naar achteren en de knieën blijven achter de tenen. Kom omhoog en herhaal de beweging.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl