Quadriceps / In ruglig / Passief flexie extensie handdoek / Fysioefeningen.nl / Breda

Hevige kniepijn

Pijnklachten aan de knie zijn veel voorkomend. Als je veel klachten (hoge reactiviteit) ervaart is het belangrijk om veel beweegoefeningen te doen. Deze vind je hieronder.

Start hier met oefeningen voor hevige kniepijnKlik hier voor meer informatie over hevige kniepijn

1. One leg Hamstring Slide

15x • 3 sets

Ga op je rug liggen en leg een handdoek onder je voet. Schuif 1 been naar voren toe. Schuif vervolgens je been weer terug. Herhaal deze beweging en wissel daarna van been.

2. Quardiceps passief met handdoek

12x • 3 sets

Begin in ruglig met uw heupen en knien in 90 graden. Plaats uw voeten tegen de muur de muur op de handdoek (niet aangedane been onder het aangedane been). Begin vanuit deze positie met het op en neer schuiven tegen de muur.

3. Knie strekken in zit

15x • 3 sets

Ga op een stoel zitten, strek vervolgens één been langzaam uit naar voren, breng hem vervolgens langzaam terug.

Elastiek

Flexibel. Krachtig. Efficiënt.

Koop nu
Hier kan men elastieken kopen om mee te oefenen.

Resistance band

Rond. Sterk. Functioneel.

Hier kan men een resistance band aanschaffen of kopen.

Wat is hevige kniepijn?

Pijnklachten aan de knie zijn veel voorkomend. Op het moment dat je veel pijnklachten hebt in de knie dan praten wij over een hoge reactiviteit in de knie. De knie kan op dat moment wat dikker zijn en het bewegen van het gewricht gaat lastig.

De oorzaak voor het ontstaan van hevige kniepijn

De oorzaak van hoge reactiviteit in de knie zou een trauma kunnen zijn. Hierbij moet je denken aan het scheuren van je binnen- of buitenband of voorste- of achterste kruisband, de meniscus of eventueel omliggende pezen. Door dit trauma bestaat er een kans op een ontsteking.
Daarnaast kan een normaal verouderingsproces de kwaliteit van het kniegewricht verminderen. Hierdoor kan er wrijving of irritatie ontstaan in het gewricht waardoor dit klachten kan veroorzaken.

De symptomen van hevige kniepijn

Hevige knieklachten zijn vaak stekend van aard aan de zijkant of bovenkant van de knie, met uitstraling naar de knieholte of het scheenbeen. Sommige mensen geven aan tintelingen of prikkelingen te ervaren rondom de knie. Andere symptomen die we vaak horen zijn stijfheid, een zeurend gevoel, zwelling, roodheid en een beperking in het bewegen. 

De klachten nemen over het algemeen toe bij het draaien op de knie, traplopen, hurken, bukken, zwaar tillen, te veel lange afstanden lopen of te lang moeten staan. Door rustig binnen de pijn te bewegen neemt de pijn over het algemeen langzaam af.

De behandeling van hevige kniepijn

In de fase waarin je veel klachten (hoge reactiviteit) ervaart is er een groot verschil tussen bewegen en belasten. Met belasten bedoelen we het draaien op de knie, traplopen, hurken, bukken, zwaar tillen, te veel lange afstanden lopen of te lang moeten staan. Dit is in deze fase niet handig vanwege de mogelijke ontsteking of beschadiging die aanwezig is in de knie. Echter kan het nooit kwaad om de knie (onbelast) in beweging te houden. Door te blijven bewegen gaat er meer bloed richting het gebied wat onrustig is (dus wat klachten geeft), hierdoor is er meer kans en mogelijkheid op herstel. Let wel onbelast bewegen betekent dat de knie of het been waar je klachten aan hebt door een externe factor (bijvoorbeeld de gezonde arm of handdoek) ondersteunt wordt tijdens het bewegen.

Synoniem

Hevige kniepijn, veel kniepijn, knie, pijn, hoge reactiviteit, dikke knie, kniepijn, niet meer kunnen bewegen

Advies

Hierboven staan een aantal oefeningen die je kunt gebruiken bij deze problematiek. Als er vragen zijn over de oefening, als je twijfelt over de uitvoering ervan of je weet niet zeker of de oefening goed voor je is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op

Fysioefeningen.nl biedt een scala van mogelijkheden voor (huiswerk)oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van je klachten. Houd altijd contact met je fysiotherapeut of specialist.