Home/Oefeningen/Knie/Meniscus

Home.png
Meniscus 
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon

Uitleg aandoening

In het kniegewricht zitten twee halve maantjes welke moeten dienen als extra schokdemper voor sprongen en stoten. Deze halve maantjes worden meniscus genoemd. Als de kwaliteit van de meniscus langzaam afneemt vanwege ouderdom dan spreken we van een degeneratieve meniscus. Ook kan een trauma er voor zorgen dat je meniscus beschadigd raakt. Het meest voorkomende is op het moment dat je draait, je been laat staan en daarbij van een buiging naar een strekking gaat. Dit komt veel voor bij contactsporten. 

Fases

Fase 1 - reactiviteit verlagen, core stability

Fase 2 - spierversterkend keten training

Fase 3 - return to sport 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij meniscus problematiek.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Meniscus, fase 1, reactiviteit verlagen 
 
1. Rechte buikspieren, kruis de armen voorlangs op de borst. Kom vervolgens met de schouderbladen van de grond, kom omhoog met je bovenlijf en weer een stukje terug omlaag. Herhaal dit 3x15 keer. 
2. Schuine buikspieren, strek de armen uit langs het lijf, kom vervolgens met de schouderbladen van de grond, tik om en om met de linker hand de linker enkel aan en met de rechter hand de rechter enkel. Herhaal dit 3x15 keer. 
3. Rug oefening, ga op de buik liggen, plaats de handen onder de kin. Kom vervolgens met de buik van de grond, ga weer langzaam terug omlaag en herhaal deze beweging. Herhaal dit 3x15 keer. 
4. Side plank op de knieën, buig de knieën, neem steun op de knieën, zet de elleboog recht onder de schouder, kom vervolgens met de romp en de heupen van de grond in één lijn. 
5. Side plank, houdt de benen gestrekt, neem steun op de voeten, zorg dat de elleboog recht onder de schouder staat. Kom vervolgens de de romp en de heupen van de grond en zorg dat je in één lijn blijft. Houdt dit 10 keer 30 seconden vast. 
6. Low plank/high plank,  ga op de tenen staan,  houdt de benen gestrekt, zorg dat de ellebogen recht onder de schouder staan, kom vervolgens met je gehele lijf van de grond af dusdanig dat je in één lijn blijft. Houdt dit 10 keer 30 seconden vast. 
Meniscus, fase 2, spierversterkende keten 
 
7. Gluteus medius walk, doe de stiek boven de knieën. Verplaats de verste voet opzij. Zet het standbeen een klein beetje bij. Herhaal dit een x aantal keer. 
8. Side bent met bal, ga op het aangedane been staan, leun tegen de bal aan welke ter hoogte van de heup geplaatst wordt. Zak door de knie tot 45 graden en kom vervolgens weer omhoog. 
9. Anteflexie heup, plaats het elastiek om de enkel van het aangedane been. Breng vanuit gestrekte positie het been naar voren met een gebogen knie. Ga vervolgens weer terug naar de beginhouding en herhaal deze beweging 3x15 keer. 
10. Abductie heup, plaats het elastiek om de enkel van het aangedane been. Breng vanuit gestrekte positie het been opzij met gestrekte knie. Ga vervolgens weer terug naar de beginhouding en herhaal deze beweging 3x15 keer. 
11. Extensie heup, plaats het elastiek om de enkel van het aangedane been. Breng vanuit gestrekte positie het been naar achteren met gestrekte knie, let erop dat je rechtop blijft met je bovenlijf. Ga vervolgens weer terug naar de beginhouding en herhaal deze beweging 3x15 keer. 
12. Adductie heup, plaats het elastiek om de enkel van het aangedane been. Breng vanuit gestrekte positie het been gestrekt voorlangs het andere been. Ga vervolgens weer terug naar de beginhouding en herhaal deze beweging 3x15 keer. 
Meniscus - fase 3 - Return to Sport
 
Voor het Return to Sport protocol klik hier.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl