Home/Oefeningen/Wervelkolom/Nek 

Home.png
Home.png
Nek problematiek

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon

Uitleg aandoening

Met de ontwikkeling van technologie zien we steeds meer mensen die kantoorwerk moeten verrichten. Hierdoor ontstaan veel nekklachten. We horen geregeld van kantoorwerkers: 'ik heb pijn in de nek'. Dit komt omdat de nekspieren overbelast raken op het moment dat deze de gehele dag naar beneden moeten kijken. Ook weten we dat lang in één houding zitten funest is voor de nek. Klachten in de nek ontstaan over het algemeen door lang in één houding zitten, stress en telefoon gebruik. De klachten uiten zich door een sluimerend/zeurend gevoel in de nek. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij nek klachten.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

1. CWK rotaties, draai het hoofd langzaam naar links en langzaam naar rechts.
2. Armen naar buiten, zet de handen in de nek. Houdt de ellebogen bij elkaar en breng ze vervolgens zo ver mogelijk naar buiten.
3. Armen omhoog, zet de handen in de nek. Houdt de ellebogen bij elkaar en breng ze vervolgens zo ver mogelijk omhoog.
4. Lang maken, breng de armen samen gestrekt omhoog. Beweeg vervolgens iets verder door naar achteren en weer rustig terug.
5. Trapezius rek, leg de arm op het hoofd aan de zijde die u wilt rekken. Breng vervolgens het hoofd schuin opzij. Houdt dit 15 seconden vast en laat het weer los.
5. Chin in in ruglig, ga op de rug liggen, zorg dat het hoofd in één lijn ligt, trek vervolgens de kin in zonder daarbij de grote spieren in de nek aan te spannen.
7. Chin in in, houdt het hoofd in een neutrale stand, trek vervolgens de kin in en herhaal deze beweging.
8. Chin in in zit met weerstan, doe een elastiek achterlangs het hoofd, houdt het hoofd in een neutrale stand, rek vervolgens de kin in.
9. Rondjes draaien met de schouder, laat de armen zo ontspannen mogelijk hangen, draai vervolgens rondjes met de schouders.
10. CTO mobilisatie, houdt de armen op schouderhoogte naast u. Kijk naar één zijde draai de hand waar u naar kijkt open omhoog en de andere arm (waar u dus niet naar kijkt) omlaag. Wissel deze beweging af. 
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl