• Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon

           Home/Revalidatie/Nieuwe knie

Home.png
Nieuwe knie

Uitleg aandoening

Op het moment dat de kwaliteit van een knie of de spieren rondom het kniegewricht dusdanig 'slecht' zijn kan er gekozen worden voor een nieuwe knie. Dit traject loopt via de orthopeed welke bepaald of u hier voor in aanmerking komt. Op het moment dat dit zo is zal u geopereerd worden waarna u vervolgens een 6-12 maanden traject fysiotherapie achteraf zal moeten volgen voor volledig herstel. Hieronder staan de verschillende fases beschreven met het daarbij gemiddelde tijdspad. 

Fases

Fase 1 - Week 1

Fase 2 - Week 2-4

Fase 3 - Week 4-6

Fase 4 - Week 6-12

Fase 5 - <12

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij een nieuwe knie.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

 
Nieuwe knie, fase 1, week 1
In deze fase is het belangrijk om de heup zo rustig mogelijk te krijgen. Houdt hem in beweging maar alles binnen de pijngrens. 
1. Voet rondjes draaien, breng het been gestrekt naar voren, draai vervolgens rondjes met de voet. 
2. Hakken, tenen, ga op de stoel zitten, breng de hakken van de grond en breng vervolgens de tenen van de grond.
3. Heel slides floor level, ga op de stoel zitten, leg een handdoek op de grond en zet het aangedane been op de handdoek. Schuif de handdoek zo ver mogelijk van je vandaan en vervolgens zo ver mogelijk terug.  
4. Knie in de bank drukken, vanuit zit of lig, trek de voet op en druk de knie naar beneden. Houdt het been 15 seconden aangespannen en laat hem dan weer los. Herhaal deze beweging.
5. SLR, ga op de rug liggen, trek de voet op en druk de knie in de bank breng vervolgens het been gestrekt omhoog. Houdt dit twee/drie seconden vast en laat hem dan weer rustig zakken. 
6. Hak op de tafel, ga op een stoel zitten en leg het been op een verhoging. De zwaartekracht zorgt er voor dat de knie vanzelf gaat strekken. Houdt dit een x aantal minuten aan en herhaal dit regelmatig.
 
Nieuwe knie, fase 2, week 2-4
7. Heel slides floor level, ga op de stoel zitten, leg een handdoek op de grond en zet het aangedane been op de handdoek. Schuif de handdoek zo ver mogelijk van je vandaan en vervolgens zo ver mogelijk terug.  
8. Knie in de bank drukken, vanuit zit of lig, trek de voet op en druk de knie naar beneden. Houdt het been 15 seconden aangespannen en laat hem dan weer los. Herhaal deze beweging.
7. SLR, ga op de rug liggen, trek de voet op en druk de knie in de bank breng vervolgens het been gestrekt omhoog. Varieer met de voet naar binnen en de voet naar buiten. Herhaal deze beweging.
10. Zijwaarts stappen, zet de handen in de zij, trek het been op en plaats een stap zijwaarts, wissel iedere stap van been. 
8. Knie heffen, zet de handen in de zij, trek het been op en plaats een stap naar voren, wissel iedere stap van been.
11. Achteruit lopen zonder steun, ga rechtop staan en kijk vooruit. Loop 10 passen achteruit, draai om. Loop 10 passen achteruit terug naar het begin. Herhaal deze oefening.
9. Zijwaarts lopen, ga rechtop staan en plaats uw handen op uw heupen. Doe 10 passen opzij naar rechts en doe 10 passen opzij naar links. Herhaal deze oefening.
12. Crunch op de bal, ga met de middenrug en schouderbladen op de bal liggen, houdt de armen achter het hoofd en kom met de schouderbladen van de bal af richting het plafond. 
13. Crunch twist op bal, ga met de billen en onderrug op de bal zitten, houdt de armen achter het hoofd en kom met de schouderbladen verder omhoog, draai vervolgens naar links wissel om naar rechts.
14. Op de tenen staan met steun, ga rechtop staan met het gezicht naar de stoel. Houdt u vast en kijk vooruit. Plaats uw voeten op schouderbreedte uit elkaar. Ga op uw tenen staan, laat de hielen langzaam naar de grond zakken. Herhaal deze oefening 20 keer.
15. Kniebuigen met steun, ga rechtop staan met het gezicht naar de tafel met twee handen op de tafel. Plaats uw voeten schouderbreed uit elkaar. Zak naar beneden, tot halverwege, terwijl u uw knieën buigt. De knieën gaan daarbij over de tenen heen. Wanneer u voelt dat uw hielen omhoog beginnen te komen, ga dan weer rechtop staan. Herhaal dit 20 keer.
 
Nieuwe knie, fase 3, week 4-6
16. Squat (hoog, midhoog, laag), zet de voeten op heup breedte, maak de beweging alsof je op een stoel gaat zitten. De billen naar achteren en de knieën blijven achter de tenen. Kom omhoog en herhaal de beweging.
17. Lunge (hoog, midhoog, laag), zet de handen in de zij, plaats één been vooruit, ga vervolgens met het achterste been naar de grond. Kom weer omhoog en herhaal deze beweging. 
18. Hip hinge, plaats een stok op de rug, fixeer de stok op de bekkenrand en de middenrug, buig vervolgens de romp vanuit de heupen. Herhaal dit 10 keer.
19. Deadlift, Ga op heupbreedte staan met een stok of barbell in de hand. Zak met de billen naar achteren en de stok/barbell via de benen naar beneden. Kom vervolgens explosief omhoog waarbij de rug recht blijft. 
20. Stiff deadlift, ga op heup breedte staan met een stang of stok in beide handen. Houdt de knieën zo goed als gestrekt, buig langzaam voorover met een rechte rug.
21. Step up, ga op één been staan en beweeg het andere been naar 90 graden heup- en kniebuiging. Herhaal dit 3 sets van 10 herhalingen per zijde
Moeilijker: Opstappen op een step.
22. SLR, ga op de rug liggen, trek de voet op en druk de knie in de bank breng vervolgens het been gestrekt omhoog. Houdt dit twee/drie seconden vast en laat hem dan weer rustig zakken. 
23. Calf raise floor level, ga op heupbreedte staan met de handen in de zij. Ga vervolgens op de tenen staan en kom terug, herhaal deze beweging. 
24. Stand op 1 been, ga op het aangedane been staan, de knie zeer licht gebogen. Houdt de ellebogen in de zij. Moeilijker maken: ogen dicht, aquabag in de nek, bal gooien tegen de muur. 
25. Rechte buikspieren, kruis de armen voorlangs op de borst. Kom vervolgens met de schouderbladen van de grond, kom omhoog met je bovenlijf en weer een stukje terug omlaag. Herhaal dit 3x15 keer. 
26. Schuine buikspieren, strek de armen uit langs het lijf, kom vervolgens met de schouderbladen van de grond, tik om en om met de linker hand de linker enkel aan en met de rechter hand de rechter enkel. Herhaal dit 3x15 keer. 
Nieuwe knie - fase 4 - 6-12 weken
 
Ga door met de oefeningen uit fase 3, echter staan hier onder nog oefeningen om het verder uit te breiden. Tevens is het belangrijk om aan de slag te gaan met functioneel trainen. Dit wil zeggen dat je situaties uit het dagelijks leven kan gebruiken als trainingsvorm. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het regelmatig traplopen. 
22. Lateral step down, ga op het aangedane been op een verhoging staan, zet de handen in de zij. Zak door de knie tot 45 graden (met de hak naar de grond) en kom vervolgens weer omhoog. 
23. lunge met kettlebell, maak een lunge met een kettlebell in 90 graden voor je. 
24. Kettlebell swing, ga op heupbreedte staan houdt de kettlebell met gestrekte armen tussen de benen. Zak door de knieën omlaag, kom vervolgens explosief omhoog en strek de armen recht naar voren.
25. Running men, ga op het aangedane been staan waarbij je het andere been heft. Strek vervolgens achterwaarts het been uit en wissel van arminzet. Herhaal deze beweging.
Nieuwe knie, fase 5, <12 weken
 
Zoals eerder aangegeven is functioneel trainen zeer belangrijk. Dit geld ook voor de laatste fase. Afhankelijk van iemands doel en leeftijd is er nog een mogelijkheid om intensiever te trainen volg hiervoor het Return to Play protocol van de heup, klik hier.

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl

Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl