Home/Oefeningen/Enkel/Peroneus 

Home.png
Peroneus problematiek 

Uitleg aandoening

De peroneus pees ​loopt aan de buitenzijde van de voet en maakt de beweging van de voet naar boven en naar buiten (tenen naar buiten). Tevens heeft de peroneus een belangrijke stabiliserende functie van de enkel. Oefeningen kunnen er voor zorgen dat de kwaliteit van de pees verbetert en de irritatie er vanaf gaat.  

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij peroneus problematiek. 

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
1. Eversie met weerstand, doe de stiek om de buitenzijde van beide voeten, beweeg de voet met de aangedane zijde naar buiten en iets omhoog. 
2. Seated dorsaalflexie mobilisatie, ga op een stoel zitten, doe een handdoek om de voet en trek de voet geleidelijk zo ver mogelijk naar u toe. 
3. Dorsaalflexie mobilisatie, zet de voeten schuin voor elkaar. Zet het aangedane been voor. Breng vervolgens de knie zo ver mogelijk richting de muur. 
4. Dorsale translatie actieve mobilisatie, ga in lunge positie staan met een stiek om de enkel (onder de twee knobbels aan de binnen en buitenkant van de voet), houdt de kettlebell dichtbij vast, buig het aangedane been voorwaarts en het niet aangedane been achterwaarts. Breng vervolgens de knie naar voren.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl