1. Eversie weerstand (enkel)

12x • 3 sets

Neem plaats op een stoel en plaats het stiek om uw voeten. Breng de buitenkant van uw voet naar buiten.

2. Supinatoren versterking (enkel)

12x • 3 sets

Neem plaats op een stoel en plaats het stiek om uw voet. Breng vervolgens de buitenkant van de voet naar beneden (kleine teen naar de grond) en de grote teen naar boven.

3. Gluteus medius walk

20x • 3 sets

Ga op heup breedte staan. Doe het elastiek om, net boven de enkels. Houdt de knieën gestrekt. Verplaats de verste voet opzij, zet het standbeen een klein beetje bij. Verplaats over ongeveer 10 meter op en neer.

4. Exorotatie buiklig

12x • 3 sets

Exorotatie buiklig, ga plat op je buik liggen en buig vervolgens je knieën. Beweeg vervolgens beide benen tegelijk richting de grond en weer terug. Herhaal de beweging.

Wat is peroneus problematiek?

Klachten aan de buitenzijde van de enkel kunnen ontstaan door problemen aan de pees die langs de buitenzijde van de knobbel (malleolus) van de enkel loopt. Deze pees hecht aan op het vijfde en eerste middenvoetsbeentje (os metatarsalis I en V) en het wiggebeen (os cuneiforme medialis) aan de onderzijde van de voet. De functie van de spier is om de voet naar boven, beneden en naar buiten te brengen.

De oorzaak van peroneus problematiek

Door een traumatisch moment (het naar binnen klappen van de voet) of overmatig belasten van deze pees, door bijvoorbeeld veel hard te lopen of door holle voeten, kan men pijnklachten ervaren aan de buitenzijde van de voet. De pees raakt dan geïrriteerd (tendinitis) of gaat tekenen geven van een verslechterde kwaliteit van peesweefsel (tendinopathie). Naast een overbelasting komt het ook voor dat de peroneus pees scheurt bij het verzwikken van de enkel. Er komt veel belasting op de pees als de voet naar binnen is geklapt, als de druk te hoog wordt kan er mogelijk een scheur van de peroneus pees optreden.

De symptomen van peroneus problematiek

De meeste klachten uiten zich in het midden/buitenzijde van de voet. Dit kan vervolgens ook doorstralen naar de buitenkant van de enkel. Vaak ervaren mensen een zeurende en ook wel stekende pijn in de voet. Wanneer er inspanning plaatsvindt bijvoorbeeld staan op de tenen verergeren de klachten.

De behandeling van peroneus problematiek

Problemen aan de musculus peroneus longus, brevis of tertius worden vaak over het hoofd gezien. Op het moment dat met bijvoorbeeld echografie gesteld kan worden dat er problematiek aanwezig is, dient de fysiotherapeut met u aan de slag te gaan. Er wordt gestart met een oefenprogramma welke gericht is op het verbeteren van de trekvastheid van de m.peroneus longus, brevis of tertius. Daarnaast zal een algemeen schema aangeboden worden om meer stabiliteit (stijfheid) in het enkelgewricht te creëren. Normaal gesproken duurt dit 12 weken tot 3 maanden voor volledig herstel.

Synoniem

Voetstrekker, voetbuiger, musculus peroneus longus, brevis en tertius, voetheffer

Advies

Hierboven staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij deze problematiek. Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op

Fysioefeningen.nl biedt een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist.