Home/Oefeningen/Wervelkolom/Middenrug

Home.png
Middenrug problematiek

Uitleg aandoening

Met de ontwikkeling van technologie zien we steeds meer mensen die kantoorwerk moeten verrichten. Hierdoor ontstaan veel middenrug klachten. We horen geregeld van kantoorwerkers: 'ik heb pijn in de middenrug'. Dit komt omdat de middenrug spieren overbelast raken op het moment dat deze de gehele dag naar beneden moeten kijken. Ook weten we dat lang in één houding zitten funest is voor de middenrug. Klachten in de middenrug ontstaan over het algemeen door lang in één houding zitten, stress en telefoon gebruik. De klachten uiten zich door een sluimerend/zeurend gevoel in de middenrug. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij middenrug klachten.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Middenrug, fase 1, mobiliserende middenrug
1. Armen naar buiten, zet de handen in de nek. Houdt de ellebogen bij elkaar en breng ze vervolgens zo ver mogelijk naar buiten.
2. Armen omhoog, zet de handen in de nek. Houdt de ellebogen bij elkaar en breng ze vervolgens zo ver mogelijk omhoog.
3. Lang maken, breng de armen samen gestrekt omhoog. Beweeg vervolgens iets verder door naar achteren en weer rustig terug.
4. Rondjes draaien met de schouder, laat de armen zo ontspannen mogelijk hangen, draai vervolgens rondjes met de schouders.
5. CTO mobilisatie, houdt de armen op schouderhoogte naast u. Kijk naar één zijde draai de hand waar u naar kijkt open omhoog en de andere arm (waar u dus niet naar kijkt) omlaag. Wissel deze beweging af. 
6. TWK extensie mobilisatie, ga met de schouders op de foamroller liggen, zet de handen in de nek. Houdt de ellebogen samen en breng ze naar achteren toe (boven het hoofd). 
7. Pull over, ga op de rug liggen, kantel eerst het bekken (bol), breng de knie en heup beide naar 90 graden, strek de armen uit richting plafond. Ga nu rustig met de armen omhoog langs het hoofd en kom vervolgens rustiger terug naar de beginpositie.
8. Actieve 3D extensie mobilisatie, houdt de grote bal vast in twee handen, breng de bal schuin omlaag en vervolgens schuin omhoog, herhaal deze beweging.
Middenrug, fase 2, spierversterkende middenrug
8. Flys in buiklig, ga op de buik liggen met de armen gestrekt en de knokkels omhoog, breng de schouders omlaag en naar achteren. Breng de armen iets omhoog, houdt dit even vast en breng ze weer omlaag, herhaal deze beweging. 
9. Flys op de bal, ga met de buik op de bal liggen met de armen gestrekt en de knokkels omhoog, breng de schouders omlaag en naar achteren. Breng de armen iets omhoog, houdt dit even vast en breng ze weer omlaag, herhaal deze beweging. 
9. Up right row, pak een stok smal vast. Breng vervolgens de stok richting de kin en weer rustig terug naar beneden. Herhaal deze beweging. 
FysiOefeningen
  • Oefeningen
  • Revalideren na operatie
  • Over ons 
  • Contact
  • Aanmelden

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

Aandoeningen
  • Schouderinstabiliteit
  • Rotator cuff tendinopathie
  • Frozen Shoulder 
  • Tenniselleboog
  • Golfelleboog
  • CRPS
  • Artrose
  • Jumpers knee
  • PFPS
  • Anterieur impingement
  • Achillespees
  • Hielspoor (fasciopathie plantaris)

Revalideren na operatie 

  • SLAP repair
  • Cuff repair
  • Door bewegen onder narcose 
  • Nieuwe schouder
  • Nieuwe heup
  • Labrum repair (heup)
  • Nieuwe knie 
  • Voorste kruisband
  • Meniscus
  • Achterste kruisband
  • Kijkoperatie enkel 
  • Enkelband reconstructie

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl