Home/Oefeningen/Schouder/Impingement

Home.png

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Impingement

Uitleg aandoening

Een impingement wordt in de volksmond ook wel 'inklemming' genoemd. Als we het hebben over impingement bedoelen we een 'inklemming' van weefsel onder het schouderdak en boven de schouderkop. Vaak is de schouderpees of de slijmbeurs geïrriteerd waardoor er vocht ontstaat. Door vocht ontstaat er een verminderde ruimte tussen de schouderkop en het schouderdak. Hierdoor krijgen veel mensen stekende pijn op het moment dat ze bovenhands de arm heffen. 

Fases

Fase 1 - hoge reactiviteit

Fase 2 - retractie 

Fase 3 - rotator cuff 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij impingement klachten.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

 
Impingement - fase 1 - Hoge reactiviteit
1. Rollen met de bal, plaats de hand van de pijnlijke zijde op de bal, plaats vervolgens de andere hand er bovenop. Geef lichte druk omlaag en rol de bal vervolgens langzaam naar voren en terug.
2. Retractie in zit, leg de handen open op schoot of op de stoelleuning neer. Breng de schouderbladen naar elkaar toe. Houdt dit 3 seconde vast en ontspan vervolgens weer.
 
Impingement - fase 2 - Retractie 
3. Low row, breng de schouders richting je navel, trek de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de armen in de zij en trek het elastiek met gebogen armen naar achteren.
4. Serratus Push, pak een gewichtje tussen de handen, breng de armen gestrekt omhoog, zorg dat de schouders laag blijven, breng de schouderbladen een beetje naar elkaar toe en duw met gestrekte armen het gewichtje richting het plafond.
5. Flys in buiklig, maak een vuist of pak in beide handen één gewichtje, ga op de buik liggen, ontspan het hoofd, breng de schouders omlaag, breng de schouderbladen licht naar elkaar toe, dit is de basis. Breng vanuit daar de handen met de knokkels omhoog een klein stukje omhoog, houdt dit twee seconde vast en breng ze vervolgens weer rustig omlaag. 
6. Abductie in buiklig, ga op de buik liggen, maak een vuist of pak een gewichtje. Breng de arm gestrekt zijwaarts omhoog.
9. VW, ga op de buik liggen. Strek de armen schuin omhoog uit langs het hoofd (V). Breng ze vervolgens weer terug naar beneden en breng ze richting de zij (W).
10. WYL, houdt het elastiek vast in beide armen. Maak met de armen eerst een W dan een Y en tot slot een L.
 
Impingement - fase 3 - rotator cuff
Voor het Rotator cuff protocol klik hier.

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl

Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl