Home/Oefeningen/Schouder/Instabiliteit

Home.png
Instabiliteit

Uitleg aandoening

Met schouderinstabiliteit bedoelt men een schoudergewricht (glenohumerale gewricht) waarbij de kop van de bovenarm (caput humeri) tijdens het bewegen niet in het midden van de kom (glenoid) blijft zitten.

Door verminderde stabiliteit in het gewricht ontstaan er pijnklachten. 

Fases

Fase 1 - statische stabiliteit

Fase 2 - dynamische stabiliteit

Fase 3 - return to sport 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij instabiliteitklachten.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan, of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

Fysioefeningen.nl

  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Instabiliteit - fase 1 - statische stabiliteit
 
1. Low row, breng de schouders richting de broekzak, trek de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de armen in de zij en trek het elastiek met gebogen armen naar achteren.
2. Scapular straight arms, pak het elastiek vast in beide handen, draai de armen naar binnen, breng de schouders naar achteren en omlaag, trek het elastiek vervolgens met gestrekte armen naar achteren toe. 
3. Serratus Push, pak een gewichtje tussen de handen, breng de armen gestrekt omhoog, zorg dat de schouders laag blijven, breng de schouderbladen een beetje naar elkaar toe en duw met gestrekte armen het gewichtje richting het plafond.
4. Exorotatie in zijlig, pak een gewichtje in de hand van de ‘aangedane’ schouder, houdt de schouder laag en breng de schouderbladen licht naar elkaar toe, zet de elleboog in de zij, breng het gewichtje omhoog en weer rustig terug omlaag
5. Flys in buiklig, maak een vuist of pak in beide handen één gewichtje, ga op de buik liggen, ontspan het hoofd, breng de schouders omlaag, breng de schouderbladen licht naar elkaar toe, dit is de basis. Breng vanuit daar de handen met de knokkels omhoog een klein stukje omhoog, houdt dit twee seconde vast en breng ze vervolgens weer rustig omlaag. 
6. Abductie in buiklig, ga op de buik liggen, maak een vuist of pak één gewichtje in de hand, breng het gewichtje met een gestrekte arm zijwaarts omhoog.

Fysioefeningen.nl

Fysioefeningen.nl

7. Row in buiklig, ga op de buik liggen, breng het gewichtje gebogen via de zij omhoog. 
8. Serratus push, ga op de rug liggen, pak het gewicht tussen de handen en strek de armen uit. Houdt de ellebogen gestrekt en breng het gewicht richting het plafond. 
9. VW, ga op de buik liggen. Strek de armen schuin omhoog uit langs het hoofd (V). Breng ze vervolgens weer terug naar beneden en breng ze richting de zij (W).
10. WYL, houdt het elastiek vast in beide armen. Maak met de armen eerst een W dan een Y en tot slot een L.
 
Instabiliteit - fase 2 - dynamische stabiliteit
11. XCO endorotatie aber, ga op de rug liggen, breng de arm 90 graden opzij en buig de elleboog 90 graden. Breng vervolgens de XCO van voor naar achteren. Herhaal deze beweging snel achter elkaar.
12. XCO anteflexie ruglig, ga op de rug liggen, breng de arm met XCO gestrekt naar achteren langs het oor. Breng vervolgens de XCO 90 graden omhoog en herhaal deze beweging snel achter elkaar. 
13. XCO endorotatie aber in stand, breng de arm 90 graden opzij en buig de elleboog 90 graden. Breng vervolgens de XCO van voor naar achteren. Herhaal deze beweging snel achter elkaar.
14. XCO anteflexie in stand, breng de arm met de XCO gestrekt omhoog langs het oor. Breng vervolgens de arm iets naar voren en herhaal deze beweging snel achter elkaar.  
15. Zandbal aber in ruglig, ga op de rug liggen, breng de arm 90 graden opzij en buig de elleboog 90 graden. Gooi vervolgens de zandbal omhoog en vang hem weer op. 
16. Aber tikken muur, vanuit stand, breng de arm 90 graden opzij en buig de elleboog 90 graden. Gooi de bal vervolgens zeer snel achter elkaar tegen de muur aan. Let op dit is een korte beweging. 
17. Rollen tegen de muur, plaats de bal tegen de muur, plaats de hand op de bal met licht gebogen arm. Draai vervolgens rondjes met de bal tegen de muur. 
 
Instabiliteit - fase 3 - Return to Sport
18. ABC bouncepass, houdt de bal vast in twee handen, gooi de bal vanaf de borst zo hard mogelijk weg. Herhaal dit een x aantal keer. 
19. ABC overhead pass, houdt de bal vast in twee handen, gooi de bal van achter het hoofd zo ver mogelijk naar voren. Herhaal dit een x aantal keer. 
20. ABC drop down houdt de bal vast in twee handen, gooi de bal van boven zo hard mogelijk naar beneden. Herhaal dit een x aantal keer. 
Voor het volledige Return to Sport protocol klik hier.
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl