Home/Oefeningen/Elleboog/Tenniselleboog

Home.png
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Tenniselleboog

Uitleg aandoening

Tegenwoordig werken veel mensen achter een computer, maken veel repeterende bewegingen en werken af en toe in de tuin. Al deze factoren hebben invloed op de werking van de spieren in de onderarm. De tenniselleboog is een van de meest voorkomende problemen in de onderarm/elleboog. Door bijvoorbeeld typen, whatsappen, facebooken etc. worden de strekkers van de pols behoorlijk belast. Deze strekkers lopen vanaf het eind van de vingers via de onderarm naar de elleboog. De pees van de strekkers raken hierdoor overbelast. Een tenniselleboog is een hardnekkig probleem welke over het algemeen 3-6 maanden duren. Probeer repeterende bewegingen te vermijden, veel te bewegen en weinig achter een computer te zitten. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij een tenniselleboog.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

1. CTO mobilisatie, houdt de armen op schouderhoogte naast u. Kijk naar één zijde draai de hand waar u naar kijkt open omhoog en de andere arm (waar u dus niet naar kijkt) omlaag. Wissel deze beweging af. 

2. Extensoren rek, strek de elleboog en de hand uit met de handrug omhoog. Breng met de niet aangedane zijde de handpalm van de aangedane zijde richting de onderarm.

3. Arm buigen strekken, ga op de rug liggen, breng de arm vanuit gestrekte positie naar een gebogen positie. Breng hem vervolgens weer terug naar strek positie (rustpositie).
4. Dorsaalflexie pols, houdt een gewichtje in de hand, laat de knokkels naar boven wijzen. Laat de hand helemaal hangen, strek vervolgens de pols (breng het gewichtje richting de pols).
5. Palmair flexie, draai de onderarm open, houdt een gewichtje in de hand. Laat de hand helemaal hangen, buig vervolgens de pols (breng het gewichtje richting de pols).
6a. Supinatie pols, pak het gewicht onderaan vast, draai de duim in eerste instantie naar binnen. Breng vervolgens het gewichtje de andere kant op (zie foto).
6b. Pronatie pols, pak het gewicht onderaan vast, draai de duim in eerste instantie naar buiten. Breng vervolgens het gewichtje de andere kant op (zie foto).
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl