1. Actief tibialis posterior

12x • 3 sets

Ga op een stoel zitten, leg één voet op je been, pak met één hand de hak aan de achterkant vast, met de andere hand pak je de voorvoet bovenop vast, vervolgens beweeg je langzaam de grote teen omlaag en weer terug omhoog.

2. Inversie weerstand (enkel)

12x • 3 sets

Neem plaats op een stoel en plaats het stiek om uw voet. Draai vervolgens de voetzool naar binnen.

3. Axiale druk plantair- en dorsaalflexie (enkel)

12x • 3 sets

Plaats uw voeten in schrede stand, buig de achterste knie naar voren en strek de voorste knie. U kunt eventueel steun nemen tegen de muur.

4. Calf raise actief met stoel

20x • 3 sets

Ga achter een stoel staan, pak deze met beide handen vast en zorg dat u rechtop staat. Plaats uw voeten op schouderbreedte uit elkaar. Ga op uw tenen staan, laat de hielen langzaam naar de grond zakken. Herhaal deze oefening 20 keer.

Wat is tibialis posterior problematiek?

Klachten aan de binnenzijde van de enkel kunnen ontstaan door problemen aan de pees die langs de binnenzijde van de knobbel (malleolus) van de enkel loopt. Deze pees hecht aan op het scheepvormig- (os naviculare) en wiggebeen (os cuneiforme medialis) aan de onderzijde van de voet. De functie van de spier is om de voet naar beneden en naar binnen te brengen.

De oorzaak van tibialis posterior problematiek

Door een traumatisch moment of overmatig belasten van de pees door bijvoorbeeld veel hard te lopen of door ingezakte voeten, kan men pijnklachten ervaren aan de binnenzijde van de voet. Problemen aan de musculus tibialis posterior worden vaak over het hoofd gezien vanwege het feit dat er weinig over bekend is.

De symptomen van tibialis posterior problematiek

Het geeft stekende pijnklachten. De pees raakt geïrriteerd (tendinitis) of gaat tekenen geven van een verslechterde kwaliteit van peesweefsel (tendinopathie). Dit kan zorgen voor een slechte stand van de voet en eventueel leiden tot een progressieve platvoet.

De behandeling van tibialis posterior problematiek

Op het moment dat met bijvoorbeeld echografie gesteld kan worden dat er problematiek aanwezig is, dient de fysiotherapeut met u aan de slag te gaan. Er wordt gestart met een oefenprogramma welke gericht is op het verbeteren van de trekvastheid van de m.tibialis posterior. Daarnaast zal een algemeen schema aangeboden worden om meer stabiliteit (stijfheid) in het enkelgewricht te creëren. Normaal gesproken duurt dit 12 weken tot 3 maanden voor volledig herstel.

Synoniem

Voetbuiger, tibialis posterior, pees aan de binnenzijde van de voet

Advies

Hierboven staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij deze problematiek. Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op

Fysioefeningen.nl biedt een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist.