Home/Oefeningen/Enkel/Hoge reactiviteit

Home.png
  • Facebook - White Circle
  • White Youtube Icoon
  • White Instagram Icon
Hoge reactiviteit

Uitleg aandoening

Er zijn meerdere oorzaken die voor veel pijn kunnen zorgen aan de enkel bijvoorbeeld een inversietrauma, achillespees klachten, impingement klachten of hielspoor. Om er voor te zorgen dat de pijnklachten af nemen is het belangrijk om met veel pijn (hoge reactiviteit) de enkel in beweging te houden zonder daarbij veel druk op de enkel te zetten. Dit is wat de oefeningen van hoge reactiviteit ook laten zien. 

Advies

Hieronder staan een aantal oefeningen die u kunt gebruiken bij hoge reactiviteit.

Als er vragen zijn over de oefening, als u twijfelt over de uitvoering ervan of u weet niet zeker of de oefening goed voor u is, raadpleeg dan altijd een deskundig fysiotherapeut!

Let op: Fysioefeningen.nl bied een scala van mogelijkheden voor (huiswerk) oefeningen. Echter is fysioefeningen.nl niet verantwoordelijk voor de ontwikkeling van uw klachten. Houdt altijd contact met uw fysiotherapeut of specialist. 

1. Voet rondjes draaien, breng het been gestrekt naar voren, draai vervolgens rondjes met de voet. 
2. Voet optrekken en wegduwen, voet optrekken en wegduwen, breng het been gestrekt omhoog, breng vervolgens de voet naar u toe en van u af. Herhaal dit gedurende de hele dag. 
3. Heel slides floor level, ga op de stoel zitten, leg een handdoek op de grond en zet het aangedane been op de handdoek. Schuif de handdoek zo ver mogelijk van je vandaan en vervolgens zo ver mogelijk terug.  
4. Seated dorsaalflexie mobilisatie, ga op een stoel zitten, doe een handdoek om de voet en trek de voet geleidelijk zo ver mogelijk naar u toe. 
5. Dorsaalflexie mobilisatie, zet de voeten schuin voor elkaar. Zet het aangedane been voor. Breng vervolgens de knie zo ver mogelijk richting de muur. 
6. Dorsale translatie actieve mobilisatie, ga in schuttershouding staan met een stiek om de enkel (onder de twee knobbels aan de binnen en buitenkant van de voet), houdt de kettlebell dichtbij vast, buig het aangedane been voorwaarts en het niet aangedane been achterwaarts. Breng vervolgens de knie naar voren.
7. Stand op 1 been, ga op het aangedane been staan, de knie zeer licht gebogen. Houdt de ellebogen in de zij. Moeilijker maken: ogen dicht, aquabag in de nek, bal gooien tegen de muur. 
Aandoeningen
Revalideren na operatie
Fysioefeningen.nl

F y s i O e f e n i n g e n 

Fysiotherapie  |  Oefeningen  |  Sport  

© 2018       |     by Fysioefeningen.nl   |    www.fysioefeningen.nl